Nyheter

Svenskarna vill ha laddbar bil – trots prishindret

Mer än varannan svensk skulle köpa en laddbar bil om priset inte var en faktor. Samtidigt har ett högt inköpspris blivit mindre avgörande. Det visar en undersökning som Sifo har gjort tillsammans med Zaptec.

Intresset för elektrifierade bilar är starkare än någonsin. När svenskarna får välja fritt, utan hänsyn till pris, skulle 56 procent välja en elbil eller laddhybrid. Endast 30 procent skulle välja en traditionell bensin- eller dieseldriven bil.

– Svenskarna vill ställa om. Den starka viljan att välja en laddbar bil när priset inte är ett hinder visar på den stora potentialen i marknaden, säger John Wastring, vd på Zaptec Sverige.

Även om prishindret kvarstår, upplever allt färre svenskar det som den största bromsklossen. Förra året angav 52 procent av de tillfrågade att priset var det största hindret, en siffra som nu har sjunkit till 34 procent.

– Vi ser en tydlig attitydförändring. Allt fler upplever att priset inte längre är ett lika stort hinder. Det är ett positivt tecken på att marknaden mognar och att intresset för elektrifiering bara ökar. Nu måste vi som samhälle undanröja de hinder som finns och göra det enklare att ta steget, säger John Wastring.

Hemmaladdning fortfarande en utmaning

Undersökningen visar också att laddning hemma fortfarande är en utmaning. En av tio (11 procent) anser att de har för dåliga möjligheter att ladda bilen i anslutning till sitt hem.

– Tillgång till en trygg och säker laddinfrastruktur i vardagen med hemmaladdning för flerfamiljshus och villa är avgörande för att elektrifieringen ska ta fart på allvar. Detta är en nyckelfråga som vi måste lösa för att göra omställningen tillgänglig för alla, avslutar John Wastring.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 14-21 februari 2025. Totalt intervjuades 1061 personer, varav 525 personer med elbil, i åldern 18-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Om Zaptec
Zaptecs vision är att förändra världen till det bättre genom att skapa en mer hållbar och elektrisk framtid. Genom att kombinera ledande teknik med en stilsäker form erbjuder de säkra och smidiga laddare för elfordon för både hem och offentliga miljöer. Zaptec grundades i Stavanger i Norge och är idag det ledande laddbolaget på hemmamarknaden och ett av de ledande laddbolagen i Sverige. Läs mer på zaptec.se.