Nyheter

Förslag: Färre höjda avgifter 2026

Nu finns ett färdigt förslag på förändrade avgifter från och med den 1 januari 2026. Förslaget innehåller färre höjda avgifter än förra året men samtidigt tillkommer nya avgifter. Det totala avgiftsuttaget föreslås öka med omkring 2 procent jämfört med 2025.

Under pandemin valde Transportstyrelsen att avstå från att höja avgifter för att underlätta för branschen. Regeringen skrev av delar av underskottet som uppstod till följd av uteblivna avgiftshöjningar och gav dessutom myndigheten förlängd tid att komma i balans.

– De senaste årens insatser börjar ge effekt. Regeringen gav oss tiden fram till och med 2028 att komma i kapp och nu närmar vi oss balans. I år behöver vi inte höja så många avgifter, säger ekonomichef Helen Hellman.

Varje avgift ska bära sig själv, vilket innebär att även om Transportstyrelsen närmar sig balans per trafikslag finns det fortfarande branscher eller aktörer som får höjda eller fler avgifter, men även aktörer som får sänkta eller färre avgifter. Nya avgifter införs ofta som en konsekvens av att Transportstyrelsen får ett nytt uppdrag eller utökad verksamhet till följd av regeländringar. Ett par exempel är när det infördes krav på förarbevis för vattenskoter eller drönarkort.

Vägtrafikregisteravgiften kan komma att höjas

Inför 2026 föreslås ett fåtal justeringar som får direkt påverkan på medborgare. Avgiften för utfärdande av körkort och förarbevis ligger till exempel kvar orörd. En avgift som föreslås höjas och som påverkar många är vägtrafikregisteravgiften. Avgiften tas ut årligen för varje fordon som registrerats i vägtrafikregistret. Den avgiften föreslås höjas från 69 till 74 kronor per fordon.

Så påverkas trafikslagen av förslaget

Exempel på verksamheter som påverkas är:

Järnväg: Trafikutövare och infrastrukturförvaltare.

Luftfart: Verkstäder, luftvärdighetsorganisationer, flygplatser, utbildningsorganisationer och flygoperatörer.

Sjöfart: Rederier och hamnar.

Vägtrafik: Utbildningsorganisationer och yrkestrafikföretag.

Fakta om Transportstyrelsens avgifter

Varje år genomförs en översyn av myndighetens avgifter i syfte att säkerställa att intäkterna motsvarar kostnaderna och i övrigt stämmer överens med gällande principer. Merparten av Transportstyrelsens avgifter har krav på full kostnadstäckning, vilket innebär att samtliga kostnader ska täckas av avgiftsintäkter. Grundregeln är att myndigheten ska balansera sina avgifter över en treårsperiod.

Myndigheten gör alltid en bedömning av om det går att minska kostnaderna istället för att behöva höja avgifterna, men trots effektiviseringar kan exempelvis ändrade och utökade regler innebära att mer tid behöver läggas på arbetsuppgiften. En anledning till höjda avgifter kan också vara att en avgift har varit för låg över tid och därmed behöver höjas.

Förslaget skickas nu ut som information till berörda branscher. Beslut om nya avgifter fattas av Transportstyrelsens generaldirektör i slutet av november och nya avgifter gäller från och med den 1 januari 2026.

Bild: Denis Zamsha