Nyheter

Politiker från sju regioner firade Förbifart Stockholm med studiebesök

Förbifart Stockholm kommer att vara en vital del för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen och i förlängningen hela landet. Under decennier har politiska företrädare arbetat över blockgränserna i Mälardalsrådet för att sträckan ska komma på plats och avlasta Stockholms transporter.

2026 öppnar Förbifartens första delsträcka och den 12 september anordnade Mälardalsrådet, tillsammans med Trafikverket, ett studiebesök i tunnlarna.

– Styrkan i Mälardalsrådet är att det blir verkstad när vi går samman och tydligt pekar på vad som behöver göras för att öka samhällsnyttan. Här finns företrädare för våra kommuner och regioner. Många har på olika sätt varit ambassadörer för Förbifarten. Nu ser vi fram emot att hela Förbifarten kan öppnas 2030. Vi väntar även på Trafikverkets förslag till nationell plan 2026-2037 den 30 september och ska senare i höst återkomma med vår syn kring dessa förslag, med grund i vår gemensamma systemanalys, säger Jens Sjöström (S), ordförande Mälardalsrådet och investeringsregionråd Region Stockholm.

Mälardalsrådets systemanalys: tydliga prioriteringar för Stockholm-Mälarregionens transporter

Mälardalsrådets systemanalys är den länsöverskridande och politiskt genomarbetade utvecklingsstrategin för transportsystemet i Stockholm-Mälarregionen. Den innehåller skarpa prioriteringar om vilka spår, vägar och farleder som regeringen behöver satsa på. Systemanalysen bygger vidare på tidigare prioriteringar, men här finns även delvis nya investeringsbehov som måste vara åtgärdade till 2035. Dokumentet innehåller även andra typer av politiska ställningstaganden för transportsystemets utveckling, däribland avveckling av stationsavgiften på Arlanda.

Förbifart Stockholm

E4 Förbifart Stockholm är ett projekt som förbättrar framkomligheten i Stockholm, med särskilt stora nyttor för exempelvis Upplands-Bro och Sollentuna, men effekterna av att avlasta Stockholms centrala delar märks i hela Stockholm-Mälarregionen. Tillsammans med andra viktiga åtgärder, som ökad kapacitet på E4:an vid Arlanda, bidrar Förbifarten till ändrade ruttval och flöden för den nord-sydliga trafiken från Uppsala till Östergötland och vidare till Bergslagen.

Förbifart Stockholm har varit en av Mälardalsrådets prioriteringar i 20 år. 2026 öppnar den första etappen mellan Häggvik-Hjulsta. Projektet planeras vara helt klart 2030.

Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits
Genom Mälardalsrådets transportpolitiska samarbete En Bättre Sits har regionerna i Stockholm-Mälarregionen en tydlig plan för vilka infrastrukturinvesteringar som behöver prioriteras. I samarbetet ingår Region Stockholm, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro, Region Sörmland, Region Östergötland och Region Gotland.

Läs mer på www.enbattresits.se

Mälardalsrådet
Mälardalsrådet är samverkansorganisationen för kommunerna och regionerna i Stockholm-Mälarregionen. Mälardalsrådet driver medlemmarnas frågor för konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning och internationella jämförelser.

Läs mer på www.malardalsradet.se