Tyska järnvägsinfrastrukturägaren DB InfraGO har godkänt Vosslohs mobila ultraljudsmätvagn, SoniQ Rail Explorer, för användning i Deutsche Bahns järnvägsnät. Flera andra europeiska och asiatiska järnvägsbolag använder sedan flera år framgångsrikt den moderna ultraljudsinspektionsvagnen.
SoniQ Rail Explorer har utvecklats i nära samarbete med Fraunhofer-institutetet i Dresden. Med en enda övergång upptäcker och lokaliserar mätvagnen fel i skenans inre, till exempel korrosion i skenans bas och ojämnheter i svetsfogar.
Tekniken är därför särskilt lämpad att att lokalisera den exakta platsen för tidigare upptäckta fel, men också för regelbundna inspektioner av kortare spårsektioner, växlar, korsningar, plankorsningar och stationsspår.
– Med SoniQ Rail Explorer sätter Vossloh en ny teknisk och ergonomisk standard för mobil ultraljudstestning, säger Patrik Stenberg, VD Vossloh ITC.
Mätvagnen visar skenans skick i realtid med hjälp av olika visningsalternativ som kan kompletteras med kamerabilder. Dataöverföringen är flexibel och kan göras med USB, SD-kort eller direkt via LTE/WiFi, vilket gör att resultaten kan integreras sömlöst i digitaliserade processkedjor.
Kompakt, flexibel och klar att använda på bara några minuter
SoniQ Rail Explorer är kompakt och väger endast 20 kilo, vilket betyder att den får plats i vilken personbil som helst och kan bäras till spåret av en person.
Mätvagnens har en robust surfplatta som tydligt visar alla inspektionsdata. Nio ultraljudsensorer i testhjulet levererar rådata, som enheten kontinuerligt sparar, och enskilda sensorer kan aktiveras eller inaktiveras när som helst för att undersöka eventuella specifika fel som upptäcks.
Vagnen kan köras i båda riktningarna och kan även ta videobilder av ytan medan den inspekterar rälsen.
– SoniQ Rail Explorer tar järnvägsunderhållet till en ny nivå. Den kombinerar den senaste inspektionstekniken med enkel, ergonomisk drift – och allt i ett kompakt system som kan användas var som helst, avslutar Patrik Stenberg.