Varannan svensk kan tänka sig att rata en bil – bara på grund av dess färg. Allra mest avskräckande? Rosa. Det visar en Sifo-undersökning från bilförmedlaren Kvdbil om svenskarnas färgpreferenser vid bilköp.
Bilens färg är mer än bara en detalj – för många kan den avgöra hela köpbeslutet. Enligt undersökningen kan hela 52 procent avstå från att köpa en bil om den har en viss färg. Rosa toppar listan över färger som flest skulle välja bort, tätt följt av lila, orange och gul.
– Färg kan tyckas vara en ytlig faktor, men för många bilköpare är det en del av bilens identitet. En bil som sticker ut för mycket – eller på fel sätt – kan bli ett hinder även om priset är rätt, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.
– Det här är också något att tänka på, även om man själv inte stör sig på färgen. Den kan påverka andrahandsvärdet och göra bilen svårare att sälja vidare i framtiden, fortsätter han.
Män mer kräsna än kvinnor
Undersökningen visar tydliga skillnader mellan könen. Män är generellt mer färgkräsna – bara 28 procent uppger att de är öppna för alla färger, jämfört med 36 procent av kvinnorna.
Män är också mer negativa till rosa (57 %) än kvinnor (46 %), och betydligt fler män än kvinnor skulle undvika en bil som är brun (26 % jämfört med 18 %) eller beige (22 % jämfört med 14 %). Kvinnor är i stället mer skeptiska till färger som orange, gul, samt tvåfärgade eller mönstrade bilar.
Unga mest färgkänsliga – men också flexibla
I åldersgruppen 20-34 år är motviljan störst mot rosa (55 %), lila (48 %) och gul (47 %). Det är också den grupp som reagerar mest negativt på bilar med ovanliga färger eller mönster – hela 19 procent svarar att det skulle få dem att avstå, jämfört med bara 7 procent bland äldre.
Trots det är yngre mest färgflexibla: 26 procent av 20-34-åringarna är öppna för alla färger, jämfört med 34 procent i de äldre åldersgrupperna.
Färgverkligheten på vägarna
Statistik från Transportstyrelsen visar att svenskarnas mest accepterade färger också är de vanligaste på vägarna. Av drygt fem miljoner registrerade personbilar i Sverige är färgvalen tydligt konservativa:
Färg |
Antal bilar |
Andel av bilparken |
Vit |
1 015 381 |
19,8 % |
Svart |
896 967 |
17,5 % |
Grå |
756 238 |
14,8 % |
Silver |
462 006 |
9,0 % |
Röd |
451 178 |
8,8 % |
Färgerna vi helst undviker:
Rosa: 52 %
Lila: 44 %
Orange: 43 %
Gul: 38 %
Brun: 22 %
Färgerna vi stör oss minst på:
Mörkgrå: 1 %
Ljusgrå: 3 %
Mörkblå: 3 %
Svart: 3 %
Silver: 4 %
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–21 mars 2025. Totalt intervjuades 1050 personer i åldern 20–79 år med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).