Nyheter

EU:s bilsektor ser en kraftig minskning av robotanvändningen

EU:s bilindustri installerade 30 650 industrirobotar år 2024. Detta motsvarar en minskning med 5 % jämfört med föregående år. Sex av EU:s tio största fordonsproducerande länder redovisade tvåsiffriga förluster.

Detta enligt rapporten World Robotics 2025 Industrial Robots, som presenteras av International Federation of Robotics (IFR).

– Bilsektorn är traditionellt sett en av de starkaste kundindustrierna i världen och stod för ungefär en fjärdedel av alla robotinstallationer år 2024, säger Takayuki Ito, ordförande för International Federation of Robotics. Men mot denna trend minskar majoriteten av EU:s biltillverkningsländer avsevärt sina investeringar i robotteknik.

Tyskland är den största fordonsproducenten i EU och den fjärde största i världen med en produktion på mer än 4 miljoner enheter år 2024, rapporterar OICA. Bilsektorn i Tyskland stod tidigare för mer än 40 % av de årliga inhemska robotinstallationerna. Men dessa andelar har minskat avsevärt under de senaste fyra åren: År 2021 var den 35 % och 2024 sjönk den till 26 %, med endast 6 932 installerade enheter. Detta är en minskning med 25 % jämfört med föregående år.

EU:s 10 största fordonsländer

EU:s övriga 10 största fordonsländer som minskade sina robotinvesteringar under 2024 är: Spanien, som är den näst största fordonsproducenten, med installationer av 2 279 enheter under 2024, vilket är en minskning med 1 %. Tjeckien på tredje plats med 1 116 enheter, en minskning med 28 %. Frankrike på fjärde plats med 1 018 enheter, en minskning med 41 %. Slovakien på fem plats med installationer av 398 enheter, vilket är en minskning med 75 %. Italien på sex plats med 1 002 enheter och en minskning med 11 %. Rumänien på sju har 248 enheter, en minskning med 50 %.

Ungern är en anmärkningsvärd statistisk avvikare i EU och rankas som nia när det gäller fordonsproduktion: Deras fordonssektor installerade 3 573 industrirobotar. Ökningen på 305 % är ett direkt resultat av stora projekt inom bilindustrin, som stod för 84 % av landets totala robotinstallationer år 2024. Dessa är vanligtvis mellan 1 000 och 2 000 enheter. Polen installerade åtta enheter, 742 enheter, oförändrat. Portugal installerade tio enheter, 289 enheter, en ökning med 4 %.

Utsikter

EU:s bilindustri förväntas inte driva tillväxten för robotindustrin under 2025. Lägre efterfrågan än väntat, särskilt på elfordon, i kombination med nationell och internationell politisk osäkerhet, har fått företag i branschen att skjuta upp investeringsprojekt. Handels- och tullavtalet som nåddes mellan Europeiska unionen och USA i slutet av juli har dock gett upphov till hopp. När det gäller 2026 är experterna allmänt osäkra på en återgång till tillväxt. Ändå finns det en bredare enighet om att antalet installationer kommer att öka igen under 2027 och 2028.

Bild: Bilderandi