Nyheter

AWS: Grunden inom automatisering är på plats – men potentialen är inte infriad

Text: Martin Elwin, teknikchef för norra Europa, AWS

När jag besöker AWS-kunder i både Sverige och utlandet får jag ofta tillfälle att studera automatiska produktionslinjer eller se distributionscentraler fulla av robotar som mångdubblar effektiviteten i lagerhantering och logistik. Så långt, så bra.

Däremot är det längre mellan de industriföretag som lyckats skapa sammanhang tvärs över värdekedjan. Typiskt sett slutar de automatiserade processerna som isolerade öar som lever var för sig i verksamheten.

Det betyder att det fortfarande finns massor av manuella processer som både bromsar hastigheten och ökar risken för fel. Om systemen var bättre sammankopplade skulle ledningen kunna få en mer precis och uppdaterad överblick över produktionen, försörjningskedjan och kundefterfrågan.

För att ta nästa steg mot en mer intelligent och sammanhängande verksamhet behöver de olika systemen kommunicera och samarbeta. Data från produktionsutrustning, lagerhantering och ordersystem ska flöda fritt i realtid. Och affärsprocesserna ska anpassas till de nya möjligheterna.

Det är naturligtvis lättare sagt än gjort. Det finns många barriärer som bromsar vägen mot ökad automatisering: Föråldrade IT-system, usel datakvalitet, brist på rätt kompetenser och strama budgetar där det gör ont som en njursten att pressa igenom nya investeringar.

Bara den tekniska infrastrukturen kan verka fullkomligt oöverskådlig. Vissa industriföretag kör på system som är äldre än de människor som betjänar dem. De är inte designade för att kommunicera tvärs över plattformar, och även om de skulle lyckas med det, så är det högst oklart vem som har ansvar för att underhålla och säkerställa datakvaliteten.

Utmaningarna bör dock aldrig bli en ursäkt för att inte göra försök. Hos AWS har vi hjälpt många olika företag att slippa fria från sin tunga tekniska skuld genom att lyfta avgörande delar av deras infrastruktur upp i molnet.

Molnet ger en skalbar och flexibel plattform för att samla, dela och analysera data tvärs över system. I stället för att försöka limma ihop föråldrade lösningar möjliggör molnet en gemensam grund som reducerar föråldrad infrastruktur och ger tillgång till moderna verktyg inom AI, maskininlärning och dataanalys.

Det finns tre punkter jag sett som speciellt viktiga att ha med sig när man tar steget från automatiserade öar till en sammanhängande digital värdekedja.

Kartlägg var data finns, vem som äger dem, och hur data kan användas över hela organisationen. Utan en solid datagrund blir integration ännu ett tungt IT-projekt som ingen kan överblicka eller har mandat att slutföra.

Hos Amazon arbetar vi alltid utifrån principen ”working backwards”, när vi hjälper kunder att knäcka sina största utmaningar. Nyckeln i metoden är att gå på djupet och säkerställa att vi har full förståelse för verksamheten, problemen och de långsiktiga behoven, innan vi börjar titta på möjliga lösningar.

Tekniken leder inte ensam till resultat. Ledningen behöver driva processen och säkerställa att organisationen är redo att arbeta på nya sätt.

Ingen påstår att det är enkelt eller smärtfritt. Däremot vågar jag lova att förbättringen när automatiseringen är ordentligt sammankopplad i molnet kommer vara märkbar.