Nyheter

Dags för vinterdäck – men många svenskar saknar koll på lagkraven

Från den 1 oktober är dubbdäck tillåtna igen på svenska vägar. Samtidigt visar en ny undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor att var tredje svensk inte vet vilket mönsterdjup som krävs för lagliga vinterdäck.

Oktober markerar starten för vintersäsongen i trafiken då dubbdäck åter blir tillåtna. Men samtidigt som många bilister förbereder bytet till vinterdäck visar Vianors färska online-undersökning med 3 507 svenska bilförare att kunskapen om lagkraven brister.

Svenskarna har dålig koll på mönsterdjupet

En tredjedel, 31 procent, tror felaktigt att samma regler gäller för vinter- som för sommardäck: Ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Men vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter för att vara lagliga.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten. Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna – grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås. Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor, och fortsätter: 
 
– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö. Det leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor.

Så ofta bör du kontrollera dina däck

Däck kan slitas olika snabbt beroende på konstruktion, kvalitet och körstil. Även väglaget spelar in. Det finns därför ingen allmän regel för hur ofta man bör byta vinterdäck. Den rekommenderade maxlivslängden är tio år från tillverkningsdatum, och att ett däck inte ska köras på i mer än sex år totalt – men i praktiken slits de flesta däck ut tidigare, om inte bilen används ytterst sällan.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet! Du kan göra det själv eller be din däckverkstad. På Vianor kontrollerar vi alltid mönsterdjupet för alla våra däckhotellkunder innan vi byter däcken, säger Tomas Jansson.

Fakta: Lagar och regler att känna till inför bytet till vinterdäck

Viktiga datum: Mellan 1 december och 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Nya regler förväntas träda i kraft 1 november med förlängd säsong då det är krav på vinterdäck: 10 november-10 april. Dubbdäck är tillåtna 1 oktober-15 april, eller om det är eller förväntas bli vinterväglag.

Vinterväglag: Innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll, avgör polisen om det är vinterväglag eller inte.

Höjda böter: Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar höjda böter på 2 000 kronor, enligt Riksåklagarens nya föreskrift.

Godkända vinterdäck:
– Dubbdäck
– Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkningen = symbolen med tre alptoppar och en snöflinga (M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräcklig)

Tillåtna – men rekommenderas inte: Så kallade ”året runt-däck” blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk. Men även om ett året runt-däck har snögreppsmärkningen, är det inte anpassat för svensk vinter och innebär en säkerhetsrisk vid vinterväglag i Norden, enligt en forskningsrapport från VTI (Statens forskningsinstitut) och enligt Vianors rekommendationer.

Om Vianors undersökning:
På frågan ”Vilket är minimikravet för vinterdäckens mönsterdjup enligt lagen?” svarade 31 procent felaktigt 1,6 mm. 61 procent svarade korrekt 3 mm och resterande 8 procent 4 mm/2 mm/1mm eller ”vet inte”. 
Undersökningen genomfördes online med 3 507 svenska, 5 185 norska och 15 201 finska deltagare under perioden 17 mars-31 maj 2025. Vianor gjorde studien för att undersöka deltagarnas kunskaper om de lagstadgade mönsterdjupskraven för sommar- och vinterdäck.