Svenska bilister är dåliga på att kontrollera viktiga funktioner i sina bilar och trenden är negativ. En jämförelse mellan 2024 och 2025 visar att färre svenskar kontrollerar bilens centrala komponenter regelbundet. Det bristande underhållet speglas även i bärgningsstatistiken, enligt en ny undersökning från Norstat på uppdrag av batteriladdarföretaget CTEK.
Var tredje bilist kontrollerar aldrig batteriet, var femte kollar aldrig kylarvätskan och 16 procent struntar helt i att se över motoroljan. Detta bristande bilunderhåll speglas i bärgningsstatistiken, där motorstopp är den vanligaste orsaken och drabbar 23 procent av dem som behövt bärgningshjälp.
– Många bilister försummar grundläggande kontroller av sina bilar, och det är oroande att trenden går åt fel håll. Vi ser exempelvis att regelbundna kontroller av kylarvätska och belysning har minskat mest de senaste två åren. Ett mer regelbundet underhåll skulle förebygga en del av de problem som leder till bärgning, säger Johan Strömer, marknadschef konsument på CTEK.
Efter motorstopp är punktering den vanligaste orsaken till bärgning (16 procent), följt av avkörningar (10 procent) och krockar (10 procent). Nio procent av bärgningarna beror på urladdade batterier. Undersökningen visar också att endast hälften av bilisterna regelbundet kontrollerar motoroljan. För kylarvätskan är siffran ännu lägre – bara 42 procent gör regelbundna kontroller.
– Många tänker nog att moderna bilar ska ”sköta sig själva”, men verkligheten är att regelbundet underhåll fortfarande är avgörande. Ett urladdat batteri eller låg oljenivå kan leda till kostnader som enkelt kunde ha undvikits. Det handlar om att skapa rutiner för dessa kontroller, ungefär som att vi regelbundet tankar bilen, säger Johan Strömer.
Undersökningen visar också att även om nästan alla (97 procent) har varningstriangel i bilen, är det betydligt färre som har annan viktig säkerhetsutrustning tillgänglig. Endast 11 procent har till exempel en portabel batteristartare, och bara hälften har startkablar tillgängliga.