Svenskar använder artificiell intelligens (AI) varje dag men många inser inte det och känner sig osäkra på sin AI-kunskap, enligt en ny studie från Equinix, Inc. (Nasdaq: EQIX) – världens digitala infrastrukturbolag®.
AI är redan en del av vardagen för en majoritet av svenskarna. Allt från vardagliga tjänster som sökmotorer och streaming, till mer osynliga användningsområden inom sjukvård och logistik, nyttjar AI. Trots det inser bara 30 procent av svenskarna att de använder AI-drivna tjänster eller applikationer dagligen och 18 procent säger att de aldrig använder tekniken, vilket avslöjar en tydlig kunskapslucka i allmänhetens förståelse för tekniken.
Samtidigt säger nästan hälften av svenskarna (49 procent) att de är osäkra på sin AI-kunskap, jämfört med 44 procent som säger de är säkra (resterande uppger att de är osäkra). Motsvarande siffror i övriga Europa är 39 procent och 56 procent.
– Sverige har en tradition av att ligga i framkant inom teknisk innovation. Om vi inte tar till oss AI och möjligheterna AI erbjuder riskerar vi att hamna efter. Om Sverige ska fortsätta att vara en digital pionjär måste vi upprepa internetundret, fast för AI, säger Regina Dahlström, VD för Norden på Equinix.
Undersökningen, baserad på 6 000 respondenter i sex europeiska länder – Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Spanien och Schweiz – visar att 77 procent av européerna inte är oroliga över den växande rollen av artificiell intelligens (AI) i samhället, i linje med svenskarnas uppfattning (76 procent).
Faktum är att mer än hälften av de tillfrågade i de övriga länderna känner redan förtroende för AI, vilket jämfört med förtroendenivåerna för tidigare teknikutveckling som internet eller mobiltelefoni, tyder på att AI kommer att bli den snabbast adopterade nya tekniken i modern historia.
– AI finns redan i din ficka, på din handled och i din inkorg, men de här siffrorna visar att de flesta människor inte inser det. Om vi vill utnyttja AI:s verkliga potential behöver vi en större förståelse för hur vi redan använder den. Innovation börjar med utbildning, förklarar Regina Dahlström.
Redan nu kan AI-plattformar designa läkemedelsmolekyler som når kliniska studier på under 18 månader i stället för flera år, möjliggöra smarta termostater som lär sig dagliga rutiner och elnätets koldioxidintensitet för att spara energi och kostnader. De kan till och med förbättra livsmedelskvaliteten genom att optimera produktionsprocesser och minska svinn.
– Inget av detta är möjligt utan infrastrukturen bakom. På Equinix kopplar vi ihop människor över hela världen genom våra datacenter. Men det räcker inte. Hela samhället måste prioritera AI-utbildning parallellt med infrastrukturutveckling för att möjliggöra innovation, tillägger Regina Dahlström.
Historiskt har varje stor innovation mötts av skepsis eller missförstånd – från elektriciteten till internet. Men internet var inte en “fluga”. Snarare har dessa teknologier blivit oumbärliga i vardagen och skapat enorm samhällsnytta. AI befinner sig nu vid samma brytpunkt.
Med ett redan högt förtroende bland européer pekar resultaten på en möjlighet att snabbt accelerera användningen av AI. Men för att denna potential ska förverkligas krävs en ökad förståelse för vad AI är, hur det fungerar och hur det redan påverkar vardagen.
Andra viktiga resultat från forskningen avslöjar:
Mer än hälften av européerna (56 procent) känner sig trygga i sin förståelse av hur AI fungerar.
Självförtroendet varierar kraftigt mellan åldersgrupper, med 72 procent av de under 35 år som känner sig trygga, jämfört med endast 41 procent av dem över 55.
En tydlig könsskillnad finns, där 62 procent av män rapporterar självförtroende i AI jämfört med endast 50 procent av kvinnor.
4 av 5 (77 procent) europeiska konsumenter känner sig inte oroliga eller rädda för AI:s växande roll i samhället.
En tredjedel (33 procent) av konsumenterna i Europa uppger att de använder AI-drivna tjänster eller applikationer dagligen, medan en fjärdedel (25 procent) använder AI några gånger per vecka.
The Age of Intelligence har anlänt; och AI är en central del av den. Men AI lever inte i silos. Distribuerad AI omdefinierar redan industrier, leder till snabbare genombrott och låser upp oändliga möjligheter. Men innovation kan inte blomstra utan större allmän kunskap. Kunskap krävs för att säkerställa att tekniken är tillgänglig, accepterad och används effektivt i stor skala.
Med över 120 datacenter över hela EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) tillhandahåller Equinix grunden för AI och de fördelar den kan ge samhället. Säker, sammankopplad och låg-latensinfrastruktur gör det möjligt för AI att uppfylla sitt löfte. För att främja utvecklingen lanserade Equinix nyligen en global AI Proving Ground, som ger företag en dynamisk miljö för att samarbeta med ledande AI-teknologipartners, testa gemensamma lösningar, minska risker och tiden till marknadslansering.