Fogmaker International AB har nöjet att presentera sektionsventilen, som erbjuder riktad brandbekämpning för fordon med flera kritiska utrymmen. Traditionellt sett kan ett brandbekämpningssystem endast hantera en utlösningszon med en kolvackumulator. Sektionsventilen kommer att kunna hantera upp till fyra olika utlösningszoner med samma kolvackumulator. Ventilen har potential att revolutionera brandbekämpningen för kommersiella elektriska fordon.
Ett fordon eller en maskin med dieselmotor har de flesta brandriskerna i ett enda utrymme, men på grund av grundläggande designkriterier för batteridrivna elfordon kan till exempel en elbuss ha brandrisker på flera platser. Den nya ventilen tar itu med denna utmaning genom att täcka upp till fyra individuella utlösningszoner, rikta brandsläckningsmedlet dit det behövs och ge avgörande tid när det behövs som
mest.
Sektionsventilen kommer att vara särskilt användbar för batteridrivna bussar.
– Med sektionsventilen erbjuder systemet kylning i två minuter. Detta är en viktig tid vid evakuering av en buss, säger Carl Zandler, ansvarig för bussegmentet på Fogmaker International. Tiden kan enkelt ökas till fyra minuter. Detta är ett värdefullt fönster i alla evakueringsscenarier.
Elbussar blir snabbt ryggraden i modern kollektivtrafik, och den intelligenta, responsiva brandbekämpningslösningen tar itu med den största säkerhetsproblemet i BEV-eran (batterielektriska fordon) och överbryggar den kritiska klyftan mellan brandstart och passagerarevakuering.
Med partners i mer än 60 länder, tre dotterbolag och nästan 400 000 installerade system är Fogmaker ledande inom brandbekämpningssystem för fordon, maskiner och slutna utrymmen.