Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Men nu lanserar Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall InCharge en ny tekniklösning – den första i sitt slag i Europa – som gör det möjligt att snabbare ta fler laddstationer i drift. Först ut att testa var Farsta i Stockholm.
Transportsektorn står för över en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser, och tillgången till laddning är avgörande för att fler ska kunna välja elfordon och på så sätt bidra till utsläppsminskningar. Men utbyggnaden av laddstationer har bromsats av kapacitetsbrist i elnäten.
– Tillsammans har vi tagit fram en lösning som gör att fler laddstationer kan kopplas in snabbare, säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på Ellevio.
Lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad – och de informeras om nedstyrning blir aktuell.
Innovationen har utvecklats av Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall InCharge i samverkan. Efter testet i Farsta ska tekniken användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet.
– Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter, säger Ekberg.
Den nya tekniken gör det möjligt att bygga fler laddstationer där behovet är som störst – och snabbare ge elbilsförare tillgång till fler laddplatser.
Bild: James