Nyheter

VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska

Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.

Den nya forskningssammanfattningen bygger på rapporten ”Brand i elcykelbatterier. En het fråga” som presenterades tidigare i år. Under åren 2018-2023 inträffade i genomsnitt 17 bränder per år i elcyklar och 21 bränder per år i elsparkcyklar. Samtidigt saknas data för att kunna göra bra riskanalyser per fordon eller användningsområde.

VTI:s forskare konstaterar att det i dag inte finns någon standardiserad och harmoniserad lösning för hur anställda ska kunna ladda sina cykelbatterier på arbetet. Det finns inte heller någon heltäckande lagstiftning eller reglering av litiumjonbatterier, vilket gör att kvaliteten kan vara mycket skiftande.

Policy briefen innehåller policyrekommendationer inom reglering, kunskap/analys, teknikutveckling, infrastruktur och information. Bland förslagen finns bland annat certifiering av litiumjonbatterier och förbud mot försäljning av icke-certifierade batterier. Andra rekommendationer är en modell med stjärnmärkning av batterier, ökad utbildning i brandsäkerhet och ett system för utrangering av undermåliga litiumjonbatterier.

VTI-forskarna lyfter också fram staden New York, som en förebild. Där infördes 2023 ett lokalt regelverk (Local Law 39) som förbjuder försäljning och uthyrning av elcyklar, elsparkcyklar och batterier som inte är certifierade enligt erkända standarder. Samtidigt startade ett pilotprojekt med särskilda laddstationer för leveransarbetare med elcyklar och elsparkcyklar.

– Att erbjuda säkra alternativ är ett sätt att minimera risken utan att motverka hållbar mobilitet, säger Ary P Silvano och Magnus Larsson som författat sammanfattningen.

Det är första gången forskare vid VTI skriver en policy brief, vilket enkelt kan beskrivas som en kunskapssammanfattning kombinerad med ett antal policyrekommendationer. Målgruppen är i första hand politiker och andra beslutsfattare inom ett visst område.

Rapporten som ligger till grund för dokumentet har finansierats av Cykelcentrum, Sveriges nationella kunskapscentrum för forskning och utbildning om cykling. VTI är administrativ värd för Cykelcentrum.

– Elcykeln har stor potential att ersätta även lite längre bilresor, så det här är en jätteviktig fråga som vi behöver hitta balanserade sätt att hantera, så vi inte riskerar att ”kasta ut barnet med badvattnet”. Jag hoppas att denna policy brief kan leda till att fler arbetsplatser och fastighetsägare erbjuder cykelrum till sina anställda och boende som är både stöldsäkra och har brandövervakning, säger Anna Niska, forskningsledare och föreståndare för Cykelcentrum.

Bild: Christiane