Nyheter

GÖTEBORG: Historisk ombyggnad av Olskroken klar

På uppdrag av Trafikverket har Peab genomfört en omfattande ombyggnation i Olskroken med syftet att separera gods- och persontrafiken. Genom att bygga om järnvägsspåren så att de nu korsar varandra i olika nivåer har projektet bidragit till att minska flaskhalsar, förbättra den dagliga tågtrafiken och skapat förutsättningar för ökad kapacitet samt en mer hållbar stadsutveckling. Totalt har sex järnvägsbroar, en gångbro och cirka tio kilometer nya järnvägsspår byggts.

Den 9 oktober invigdes den historiska ombyggnaden av Olskroken, en av Sveriges mest trafikerade järnvägsknutar där fem banor möts och över 650 tåg passerar dagligen. Trots det begränsade utrymmet har Peab och Trafikverket lyckats färdigställa projektet före utsatt tid, under budget och utan att störa den dagliga trafiken. Framgången är ett resultat av en stark kultur präglad av samverkan, innovation och hållbarhet.

– Jag är så stolt över att få vara med och inviga Olskroken. Peab har varit engagerade i projektet i ett decennium där vi levererat ett projekt med god kvalitet, på kortare tid och under budget. Jag vill rikta ett stort tack till Trafikverket för ett mycket gott samarbete. Genom vårt arbete har vi bidragit till att förbättra tågtrafiken i Västsverige, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef på Peab.

Hållbarhet har varit en röd tråd genom hela bygget. Genom optimeringar i design och optimerade konstruktionslösningar har klimatpåverkan kunnat minskas avsevärt. Peab har utmanat traditionella arbetssätt och utvecklat nya metoder för markförstärkning, brobyggnation och trafiklogistik. Projektet har också arbetat aktivt med återanvändning av massor och material samt använt klimatförbättrad betong i kulvertar, brostöd och farbanor. Kombinationen av innovativa tekniker och lång erfarenhet av komplexa infrastrukturprojekt har gjort det möjligt att bygga mitt i en intensivt trafikerad miljö utan att störa den dagliga tågtrafiken.

– Olskroken planskildhet är ett tydligt exempel på vad som är möjligt när samverkan fungerar på riktigt. Vi har gemensamt med Trafikverket haft tydliga mål, en stark drivkraft och flexibel inställning där vi samverkat hela vägen för att omvandla en av Sveriges största flaskhalsar till ett framtidssäkrat nav för hela Västsveriges järnvägssystem, menar Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.

Projektet har präglats av en kultur av öppenhet, trygghet och gemensamma ambitioner. Early Contractor Involvement (ECI) har lagt grunden för ett arbetssätt med gemensam planering, löpande komplettering och tydliga förväntningar redan i tidiga skeden. Det har skapat ett kompetent team som ständigt har kommunicerat, samordnat och anpassat sig i en extremt komplex miljö. Dialogen har också omfattat resenärer, boende och verksamheter i området.

Olskroken planskildhet är en del av helheten i Västlänken och Göteborgs framtida utveckling.

Fakta: Olskroken planskildhet

7 broar (6 järnvägsbroar och 1 gångbro)

10 000 meter enkelspår, varav 3 800 meter på bro/ramp/däck

38 växlar och 2 spårkryss

Cirka 25 mil pålar

Slutlig inkoppling: December 2025

På bilden: Mattias Emanuelsson entreprenadchef på Peab och Jenny Skogberg som är projektledare Olskroken Planskildhet, Trafikverket under invigningen av Olskroken planskildhet