När IVECO firar 50 år som global lastbilsjätte, är det inte bara fordonen som hamnar i rampljuset. Det är också människorna bakom resan. En av dem är Bruno Hauer, som mellan 1986 och 2003 levde sitt drömjobb som testförare för Sverige, Finland och Norge.
År 1986 lämnar Bruno Hauer sitt tidigare jobb hos Scania och kliver in hos IVECO i Göteborg. Jobbet som serviceinspektör blir snart något mer, när han får uppdraget att ansvara för press- och testkörningar i Sverige, Norge och Finland.
– Jag började på IVECO som serviceinspektör och ansvarade parallellt för testkörningen, men när verksamheten flyttades till Köpenhamn 1990 blev det testkörning på heltid. Det var det bästa jobbet i mitt liv – lärorikt, roligt, men också hårt. Jag började vid sex på morgonen och körde tills jobbet var klart, men jag fick se hela världen från förarhytten, berättar Bruno Hauer.
Under slutet av 80-talet lanserades IVECO Turbostar. Med sin robusta drivlina och låga bränsleförbrukning stack den ut i tester mot konkurrenterna.
– Turbostaren var robust och hade en starkare drivlina än många andra modeller på marknaden. Vi vann flera oberoende tester, så att få visa upp Turbostaren var en stolthet – den satte IVECO på kartan i Norden, säger han.
När testkörningarna blev äventyr
Men jobbet handlade inte bara om tekniska data, utan också om upplevelser som få andra har. Bruno minns särskilt en vinterresa i Finland, när en engelsk journalist råkade styra en IVECO EuroStar rakt ner i ett dike. Allt på grund av att han skulle bjuda en medpassagerare på tuggummi.
– Vi hade informerat och varnat alla för de höga och hårda snökanterna som bildas på finska vintervägar. Plötsligt satt vi fast i diket. Vi stod där i 15 minusgrader och försökte få loss den. Vi grävde med våra egna händer för att få snön ur motorrummet, använde oss av plogbil, grusbil, vår egen trailer – inget hjälpte. Till slut fick vi hjälp av ett lokalt hockeylag som hjälpte oss att lossa lasten, så att vi därefter kunde komma upp ur diket. Det tog hela dagen. Det var inte lastbilens fel, men det blev en historia som alla minns, skrattar Bruno Hauer.
En röst som blev hörd
Enligt Bruno Hauer är testkörningarna inte bara ett sätt att skapa minnen och marknadsföra fördelarna med fordonen. Det är också en viktig del i fordonsutvecklingen. Han och kollegorna rapporterade in förbättringsförslag direkt till fabrikerna i Italien och Tyskland, och de blev ofta genomförda.
– Vi påpekade allt från tunna lager färg i motorrummet till backspeglar som orsakade skador vid transport. Det togs på allvar, och det gjorde att man kände sig uppskattad. Vi var inte bara testförare, vi var en del av utvecklingen, säger han.
Efter 17 år på IVECO gick Bruno vidare, men minnena finns kvar.
– Jag har bland annat fått uppleva dramatisk körning i ett marmorbrott i Italien, utmanande sanddynor i Tunisien och byggandet av Honningsvågtunneln i Norge. Att ha fått se världen från hytten, dela med mig av min kunskap och expertis till branschfolk och bidra till att göra fordonen bättre – det är något jag är väldigt stolt över, avslutar han.