Nyheter

Unikt projekt ska ta hjälp av bilanläggningar för att stötta elnätet

Kan bilanläggningar runtom i Sverige kopplas upp mot elnätet för att använda batterierna till att stötta elsystemet? Det är den övergripande frågeställningen i ett nytt forskningsprojekt som Energimyndigheten nu ger stöd till.

Med ny smart teknik kan elbilar och deras batterier inte bara minska utsläppen vid körning utan också mata tillbaka el ut på nätet och därmed bidra till ett mer robust energisystem. Tekniken kallas vehicle-to-grid och utvecklas just nu för fullt.

– Nu ska vi se över möjligheterna att använda alla de elbilar som finns vid en laddpunkt hos våra återförsäljare. Idag står de stilla i en anläggning, tänk om vi istället kan nyttja deras batterier för att stötta elnätet. Det vore en win-win-win – vi nyttjar resurser mer effektivt, vi stöttar energisystemet i Sverige och vi skapar en ny affärsmodell för återförsäljare, säger Peter Himmer, vd för Kia Sverige som är en av parterna i projektet.

Den växande elfordonsflottan utgör en unik resurs att fungera som ett energilager för elnätet. Om alla personbilar i Sverige vore helelektriska, fulladdade och anslutna via vehicle-to-grid-teknik, skulle de kunna lagra energi motsvarande hela Sveriges elförbrukning på 10–20 timmar.

– Att inte förbereda för en framtid där dessa batterier nyttjas maximalt är i bästa fall en missad affärsmöjlighet och i värsta fall direkt dumsnålt. Med detta projekt vill vi bädda för en storskalig användning av vehicle-to-grid även hos andra aktörer än klassiska villaägare. Lyckas vi så kommer det att öppna upp en otrolig potential, säger Lorentz Tovatt, projektledare och programchef Hållbar energi på Sustainable Innovation. 

Projektet kommer bedrivas på två nivåer, tekniskt och samhällsvetenskapligt. På den tekniska nivån kommer vi att studera, modellera och bygga kunskap om de faktiska elektroniska förutsättningar som ligger till grund för användningen av vehicle-to-grid för grupper av bilar. Parallellt kommer affärsmodeller och nya policyer som kan underlätta att utvärderas.

– Vi vet redan idag en hel del om hur enskilda bilar kan bidra till elsystemet. Men nu vill vi titta närmare på just grupper av bilar. Det är intressant då de kan bidra med större effekt och dessutom ofta står parkerade där det redan finns en anslutningspunkt med hög kapacitet, säger Mats Alaküla, professor på avdelningen för industriell elektroteknik och automation på Lunds Tekniska högskola.  

– Vehicle-to-grid är en teknik som kommer leda till enorma samhällsnyttor men även stora möjlighter till affärsutveckling för befintliga bolag och helt nya affärsmodeller för nya bolag. Det känns spännande och meningsfullt att vara med i början på en teknisk resa som än så länge bara är i sin linda, säger Lennart Skogh från PowerLynk, som kommer fokusera på uppskalning och affärsutveckling för projektet.    

Projektet drivs med Sustainable Innovation som projektledare och Lunds Tekniska Högskola som forskningspart. Kia Sverige deltar tillsammans med två Kia-återförsäljare med stora bilanläggningar, Aftén Bilcenter och Bilbörsen i Linköping. Comsys bidrar med teknisk hårdvara. Det nystartade bolaget PowerLynk ansvarar för affärsutveckling. Projektet kommer att pågå i ett och ett halvt år och har fått beviljat medfinansiering från Energimyndigheten på nästan tre miljoner kronor genom forskningsprogrammet FFI.

Bild: Ewan