Text: Annika Abraham, VD ChargeNode, [email protected]
När vinterkylan slår till och elpriserna rusar, står lösningen på Sveriges energikris redan parkerad utanför våra hem. Med över 740 000 laddbara fordon i landet kan smart laddning av elbilar bli nyckeln till ett motståndskraftigt elsystem – om vi vågar tänka nytt och använda elen strategiskt.
Vinterkylan är på väg. Elanvändningen ökar och elnätet belastas hårdare när Sveriges hus ska värmas upp. Samtidigt oroar sig allt fler hushåll för ett stigande elpris.
I den geopolitiskt osäkra tid vi lever i finns en bred politisk enighet om vikten av att skapa ett motståndskraftigt samhälle med resilient elförsörjning. Det är bra. Ändå har politikerna svårt att kommer överens om vägen dit.
Men kanske står en del av lösningen på Sveriges energiutmaningar redan parkerad utanför svenska hem? Just det, elbilen. Men då behöver den användas rätt.
Svenska kraftnäts rapport från maj 2025 visar att södra Sverige under en normalvinter kan behöva upp till 7 700 MW mer effekt under de kallaste timmarna för att klara sin försörjning. Det är en effekt motsvarande sju kärnkraftsreaktorer som helt enkelt saknas för att möta efterfrågan.
Samtidigt står över 740 000 laddbara fordon parkerade runt om i landet. Deras batterier kan på sikt bli en betydelsefull energi-buffert. Men i stället för att vara en tillgång är elbilar idag en del av problemet.
Spara in en reaktor
De laddas helt enkelt inte tillräckligt smart. Om fler av Sveriges fordon kunde laddas smartare kan vi minska våra effekttoppar under höglasttimmar. Om laddningen av endast var sjunde bil kunde styras till natten i stället för på kvällen, skulle vi kunna frigöra upp till 1 100 MW effekt. Det motsvarar effekten från ett helt kärnkraftverk, utan att bygga något nytt.
Problemet är enkelt att förstå för alla som kör elbil: De flesta laddar när de kommer hem från jobbet mellan fem och sju på kvällen. Just som alla andra sätter i gång spisen, slår på teven och värmer upp hemmet efter en kall vinterdag.
Undvik dyra timmar
Det här är inte bara opraktiskt, det blir dyrt och det överbelastar elnätet. Senast 2027 ska alla elleverantörer ta extra betalt för effekt-toppar. Många konsumenter kommer i vinter bli varse de effektavgifter som allt fler elnätsbolag redan infört. Det finns stora möjliga besparingar för hushåll som fördelar sin elanvändning över dygnet, och därmed undviker de dyraste timmarna.
Men smart laddning är inte bara en vinst för hushållsekonomin, det är också en viktig del i samhällets resiliens. Din elbil behöver inte laddas mellan fem och sju på kvällen. Den behöver vara fulladdad när du kör till jobbet nästa morgon. Det gäller för de flesta ägare av ett laddbart fordon.
Om alla bilar i stället laddade på natten – när det finns gott om el och priserna är låga – skulle både kostnader och belastningen på elnätet minska dramatiskt. En smart mjukvara kan göra detta automatiskt utan att du behöver tänka på det.
När detta sker i stor skala skapas den flexibilitet som vi behöver.
En pusselbit saknas i debatten
Politiska debatter handlar ofta om kärnkraft eller vindkraft, nya ledningar och förenklade tillståndsprocesser. Men sällan hör vi ett ord om den mest uppenbara lösningen: att använda den el vi har på ett smartare sätt.
Svenska bilägare är bland världens mest digitalt mogna. Vi handlar med Swish, streamar film och jobbar hemifrån. Att låta en app styra när bilen laddas borde därför vara självklart. Utmaningen är att snabbt rulla ut infrastrukturen, särskilt i bostadsrättsföreningar och flerbostadshus.
Vad som krävs nu
I stället för att vänta på kärnkraft som kanske blir klar om 15 år, kan regeringen agera redan idag. Tre konkreta åtgärder skulle förändra situationen inom ett år:
- Ge skattelättnader till fastighetsägare som investerar i smart laddning. Detta skulle snabbt få igång utbyggnaden i bostadsrättsföreningar och hyreshus.
- Kräv att alla nya laddstationer ska ha smart styrning.
- Informera hushållen om vad som komma ska. De flesta vet inte att deras elräkning kommer att förändras redan i vinter.
Tillsammans kan vi agera smartare
Den svenska energikrisen löser vi inte bara med fler kraftverk och större kablar. Den löses när vi slutar använda el slumpmässigt och börjar använda den strategiskt.
Din nästa elbil kommer sannolikt att kunna mata el tillbaka till nätet när det behövs. Men redan idag kan den bidra till lösningen genom att ladda när det passar systemet bäst – och din plånbok.
Regeringen har chansen att göra Sverige till världsledare inom smart energianvändning. Men det kräver mod att bryta sig loss från gamla tankemönster om att energiproblem bara löses med mer produktion.
Miljontals svenska bilägare väntar på att få vara en del av lösningen i stället för problemet.
I vinterns energitest har vi möjlighet att ta den chansen. För varför sitta fast i diskussioner när lösningen står parkerad utanför dörren.
Valet är politikernas. Men tiden är knapp.