Nyheter

Nytt Stena Line-fartyg klart för avfärd mot hemmahamn

Stena Connecta har idag haft sin officiella namngivningsceremoni på varvet CMI Shipyard i Kina och börjar inom kort sin resa mot hemmahamnarna i Irländska sjön. Tillsammans med Stena Futura, som sattes i trafik i september, kommer dessa två nya fraktfärjor att öka fraktkapaciteten med 40 procent på linjen Belfast–Heysham.

Stena Lines VD Niclas Mårtensson med ledningsgrupp var på plats vid ceremonin, liksom Stenas ägare Dan Sten Olsson.

– Det är med stor glädje som vi idag högtidlighåller ännu en milstolpe för vår flotta och vårt bolag. Stena Connecta och henne systerfartyg är verkligen i teknisk framkant och kommer inte bara att fylla viktiga samhällsfunktioner för människor på Irland och i Storbritannien, men också bidra stort till våra hållbarhetsmål om att minska CO2-utsläppen med 30 procent till 2030, säger Niclas Mårtensson, VD Stena Line.  

Nästa generation Hybrid teknologi

Stena Connecta är ett så kallat New Max RoRo-fartyg byggt för att maximera fraktvolymer. Fartyget är 147 meter långt och tillhandahåller 2 800 längdmeter fraktkapacitet. Det är utrustat med en multihybridlösning som gör det möjligt att använda både batteri, biobränsle och metanol. Stena Connecta är dessutom utrustat med två 28×4 meter stora Norsepower Rotor Sails™ (NPRS), vilka beräknas ge upp till 9 procent bränslebesparing på fartygets planerade rutt Belfast – Heysham. Även systerfartyget Stena Futura är förberett för att utrustas med segel.

Stärker förbindelserna på Irländska sjön

Stena Line är den största färjeoperatören på Irländska sjön, med en flotta på totalt 13 fartyg (inklusive Stena Connecta som sätts i trafik från januari 2026) som erbjuder upp till 238 avgångar per vecka, inklusive kombinerade passagerar- och frakttjänster från Belfast till Cairnryan och Liverpool, Dublin till Holyhead samt Rosslare till Fishguard. Därtill kommer dedikerade fraktlinjer från Belfast till Heysham och Dublin. I år firar Stena Line 30 års-jubileum för sin verksamhet och närvaro på Irländska sjön. Under denna tid har bolaget kommit att få en betydelsefull roll för både handel och befolkning i regionen.

– Den stora investering vi gör i Stena Connecta och Futura visar vår stora tilltro till regionens fortsatta tillväxt och vårt fortsatta åtagande i att stärka handel och förbindelser. De båda fartygen är byggda som ett direkt svar på kundernas efterfrågan på ökad fraktkapacitet på våra linjer, kommenterar Niclas Mårtensson.

Inom kort startar Stena Connecta sin färd från Kina mot hemmahamnarna i Belfast och Heysham, en resa som förväntas ta ett par månader. Från och med januari 2026 kommer Stena Connecta sättas i reguljär trafik på sträckan.

Fakta Stena Connecta:
Längd (m): 147
Bredd: 26.3
Byggt: 2023–2025, på CMI Shipyard i Weihai, Kina
Passagerakapacitet: 12
Besättning: 26
Frihöjd: (m): 5.3
Fri bredd: (m) 12
Fraktkapacitet, längdmeter (lm): 2 848
Trafikerar sträckan Belfast – Heysham med ca 12 turer per vecka.