Husqvarna Group, en global ledare inom robotgräsklippare, tar nästa steg i sin innovationsresa och lanserar sju nya robotgräsklippare med AI-baserad kamerateknik och mörkerseende inför säsongen 2026. Denna satsning markerar en betydande milstolpe i koncernens arbete med intelligenta, koldioxidsnåla gräsklippare för både privata trädgårdar och professionella användare.
– Vår AI-baserade kamerateknik är en flexibel plattform som möjliggör smartare och mer skräddarsydd gräsklippning. Den öppnar upp för innovativa och hållbara lösningar både för privata trädgårdar och professionell användning. Våra produkter är byggda för att hålla, och med den nya tekniken tillför vi funktioner som möjliggör saker vi inte sett inom trädgårdsskötsel tidigare, säger Glen Instone, vd för Husqvarna Group.
De nya robotgräsklipparna för privata trädgårdar från Gardena och Husqvarna är utrustade med avancerad AI-navigering via kamera, trådlös installation, exakt kantdetektering samt förmåga att se, tolka och agera utifrån omgivningen. Modellerna täcker ytor från 400 m² upp till 7 500 m² och erbjuder hög anpassningsförmåga och robust prestanda, inklusive IR-kamera för nattbruk i dessa nya Husqvarna Automower-modeller.
För professionella användare introduceras Husqvarna Automower 540 EPOS – en robust lösning för ytor upp till 8 000 m². Modellen är kompatibel med det nya AI Vision-tillbehöret som lanseras 2026, och tillbehöret kan även användas på de tidigare lanserade AI Vision-klara EPOS-modellerna.
– Med Automower 540 EPOS som tillägg till den här säsongens framgångsrika sortiment kan vi möta behoven hos ännu fler användare. Utrustade med AI Vision och IR-kameror för användning nattid kan dessa modeller ta våra kunders flexibilitet och produktivitet nya nivåer, säger Glen Instone, vd för Husqvarna Group.
Sedan lanseringen av världens första robotgräsklippare 1995 har Husqvarna Group varit marknadsledande inom robotgräsklippning. Koncernen erbjuder lösningar för både privata och professionella användare, med kapacitet för gräsmattor från 400 m² till över 50 000 m².
– Vi fortsätter att utveckla våra produkter och ser fram emot att presentera fler innovationer inför kommande säsong, säger Glen Instone.
Läs mer om de specifika modellerna här: