Nyheter

Svenska bilägare lägger stor vikt på att förlänga bilens livslängd

En ny undersökning från Demoskop visar tydligt att svenska bilägare lägger stor vikt vid service och reparationer för att förlänga sina fordons livslängd. Hela 87 procent av svenskarna anser att det är viktigt eller mycket viktigt att kunna serva och reparera sin bil.

– Med denna insikt i åtanke står Mekonomen Bilverkstad redo att stödja bilägare i deras strävan att vårda sina fordon. Mekonomen erbjuder alltid högkvalitativa delar och tjänster som gör det enkelt och bekvämt för kunden att hålla sina bilar i toppskick, säger Madeleine Westerling, Koncept- och kedjechef, MEKO i Sverige.

Att serva bilen regelbundet är ett smart sätt att förlänga dess livslängd och undvika oväntade kostnader. Det är tydligt att svenska bilägare förstår värdet av att ta hand om sin bil, enligt undersökningen från Demoskop.

Det finns ett smart sätt för bilägare att maximera livslängden på sin bil – att välja en stabil och prisvärd verkstadskedja. Som Sveriges största verkstadskoncept är Mekonomen ett tillförlitligt och dessutom rikstäckande verkstadsalternativ för bilägaren.

Mekonomens starka fokus på kvalitet och kundnöjdhet innebär att verkstäder och butiker alltid strävar efter att överträffa bilägarnas förväntningar. Som ett led används endast delar av högsta kvalitet och verkstadskedjans fordonstekniker är utbildade för att hantera alla typer av fordon, oavsett märke eller modell.

– Vi på Mekonomen är här för att ge dig som bilägare den support och de lösningar du behöver för att maximera livslängden på sina fordon. Tillsammans kan vi säkerställa att dina bilar är både säkra och pålitliga. Låt oss hjälpa dig att ta hand om din bil, så att du kan njuta av en trygg och bekymmersfri körupplevelse, avslutar Madeleine Westerling.

Som en del av MEKO:s svenska verksamhet erbjuder Mekonomen Bilverkstad tjänster för alla bilägare. Med ett rikstäckande nätverk av verkstäder och butiker, digitala bokningslösningar och snabba reservdelsleveranser gör vi det enkelt att ta hand om bilen – både för privatpersoner och företag.

Undersökningen är genomförd mellan den 3 och 13 juli 2025 av Demoskop på uppdrag av MEKO, där varumärken som bland annat Mekonomen ingår. I mätningen intervjuades drygt 1 000 personer över 18 år, slumpmässigt utvalda via webbpanel.