Nyheter

Nya megawattladdare banar väg för långväga eldrivna lastbilstransporter

Tre nya megawattladdare (MCS-laddare) på strategiska platser i Sverige markerar nästa steg mot elektrifieringen av tunga, långväga lastbilstransporter. Genom E-Charge-projektet, där OKQ8 är en av de drivande parterna, testas nu tekniken i verklig drift. Ett viktigt steg för att påskynda elektrifieringen av tunga transporter.

Laddarna har installerats i Järna, Vädermotet (Göteborg) och Ödeshög – platser som är strategiskt viktiga för flera logistikflöden. Med dessa supersnabba laddare blir det möjligt att ladda lastbilar med tillräckligt mycket energi under förarnas lagstadgade raster för att köra vidare i upp till 4,5 timmar. Det innebär att långväga elektrifierade transporter kan genomföras utan att tumma på tidseffektivitet eller kostnader.

– Vi på OKQ8 vill ligga i framkant när det gäller att skapa hållbara lösningar för tung trafik. Med de nya megawattladdarna tar vi ett avgörande steg för att visa att långväga elektrifierade transporter inte bara är möjliga – utan också effektiva och stärker konkurrenskraften för våra kunder. Satsningen kompletterar dessutom OKQ8:s rikstäckande laddnätverk för lastbilar som vi bygger ihop med Skellefteå Kraft och Volvo lastvagnar, säger Karin Eriksson, vd för OKQ8.

De nya laddarna är resultatet av ett brett samarbete mellan flera aktörer inom E-Charge-projektet, som samlar fordonstillverkare, laddoperatörer, forskningsinstitutioner och logistikaktörer. Syftet är att skapa en robust laddinfrastruktur som möjliggör en snabb och effektiv elektrifiering av tunga transporter i Sverige.

Laddaren på OKQ8 Ödeshög levereras av ABB E-mobility. De första praktiska testerna genomförs med eldrivna lastbilar från Scania och Volvo i verklig trafik.

Fakta om MCS-tekniken

MCS (Megawatt Charging System) är en ny standard för snabbladdning som tillåter betydligt högre laddeffekter än dagens CCS-standard. De första testerna når upp till 1 megawatt, men tekniken har potential att i framtiden möjliggöra laddning med upp till 3,75 megawatt (3 000 ampere vid 1 250 volt).

Fakta om E-Charge

E-Charge samlar logistikatkörer, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer med målet att accelerera elektrifieringen av långväga tunga lastbilstransporter genom en omfattande systemdemonstration. Projektet finansieras av FFI – Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. Bland projektets parter finns ABB E-mobility, Chalmers, Circle K, ICA, Linköpings universitet, Lunds universitet, OKQ8, Scania, Swedish Electromobility Centre, Tommy Nordbergh, Uppsala universitet, Vattenfall och Volvo Group.