Nu går det undan på Circle K, som på tre veckor invigt lika många så kallade MCS-laddare för tung trafik. Först ut var Värnamo, och nu läggs även Järna och Vädermotet till listan över stationer som utrustas med 1000 kW-laddare. De två sistnämnda ingår i E-Charge projektet, där flera viktiga aktörer för att driva på utveckling, forskning och test av elektrifierade tunga transporter.
Circle K har ökat sitt nätverk av laddplatser för tung trafik med 93 % under det gånga året. Nu har kedjan tagit ytterligare kliv för att driva på möjligheterna till att elektrifiera tung trafik genom att öppna inte mindre än tre 1000 kW-laddare på lika många veckor. Med dessa kraftfulla laddare kan en lastbil ladda 45 min och få tillräckligt med energi för att kunna fortsätta att köra 4,5 timmar till
– Vår elektrifieringsresa började redan för fem år sedan och under den tiden har vi byggt upp en gedigen erfarenhet – inte minst genom E-Charge-projektet. Att få samarbeta med några av de främsta aktörerna i branschen har varit både inspirerande och utvecklande. Med driftsättningen av laddarna i Järna och Vädermotet tar vi nu nästa steg i projektet. Det ska bli mycket spännande att följa hur åkerierna nyttjar möjligheterna med långväga elektriska transporter, säger Lennart Olsson, Senior Manager Pricing & eMobility på Circle K.
Laddarna i Järna och Vädermotet i Göteborg ingår i ett samarbetsprojekt kallat E-Charge, som samlar logistikaktörer, fordonstillverkare, akademi och laddoperatörer med målet att accelerera elektrifieringen av långväga tunga transporter.
Projektet finansieras av FFI, FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation. Circle K är en av aktörerna, vid sidan av exempelvis Volvo, Chalmers och Vattenfall.