Nyheter

Mälardalstrafik tecknar trafikavtal med VR Sverige

Mälardalstrafik och VR Sverige har tecknat uppdragsavtal avseende regionaltågstrafik i Stockholm-Mälarregionen. Det innebär att VR Sverige tar över ansvaret för driften av trafiken på Mälartågs fem linjer, underhåll av tåg och andra trafikrelaterade tjänster från och med december 2026.

– Det känns mycket glädjande att vi nu når i mål med ett långsiktigt trafikavtal för regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen. Det här ger oss förutsättningar att tillsammans med VR utveckla regiontrafiken för framtiden, med fokus på hållbarhet, tillgänglighet och kundnöjdhet, säger Anton Fendert, styrelseordförande för Mälardalstrafik och trafikregionråd (MP), Region Stockholm.

Mälardalstrafiks uppdrag är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälarregion. För att säkerställa resenärernas möjligheter att resa med Mälartåg har Mälardalstrafik genomfört en upphandling av ett långsiktigt trafikavtal avseende regionaltågstrafiken i Stockholm-Mälarregionen. Den 8 oktober 2025 tilldelades VR Sverige uppdragsavtalet och därefter följde den lagstadgade avtalsspärren. Då ingen ansökan om överprövning inkom under avtalsspärren kunde Mälardalstrafik och VR Sverige teckna avtal den 21 oktober 2025.

Planerad trafikstart med VR är i december 2026 och avtalet sträcker sig till och med 2034 med option på 1+1 år.

– Det är viktigt att trafiken fortsätter rulla stabilt det kommande året fram till att VR tar över. Samtidigt blickar vi framåt mot den utveckling som väntar, där vi fortsätter säkra en regionaltågstrafik för alla som bor, besöker och verkar i Stockholm-Mälarregionen, säger Jenny Landernäs, förste vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd (M), Region Västmanland.

– Samarbetet inom nödavtalet har fungerat mycket bra och gett en stabil grund att bygga vidare på. Med ett långsiktigt avtal skapar vi bättre förutsättningar för planering, utveckling och stabilitet, både för resenärerna och för verksamheten i stort, säger Monica Johansson, andre vice styrelseordförande för Mälardalstrafik och regionråd i opposition (S), Region Sörmland.

Uppdraget som avtalet gäller omfattar de fem regionaltågslinjer som ingår i Mälardalstrafiks trafik med Mälartåg. Det avser i huvudsak ansvar för driften av tågtrafiken, inklusive bemanning ombord med lokförare och tågvärdar, kundservice ombord, driftledning och planering av trafik, störningshantering och akut ersättningstrafik, underhåll av tåg och depå och hittegodshantering.

Målen för uppdraget är nöjda kunder, attraktiv trafik, god intäktssäkring, hållbar tillgångsförvaltning samt hållbar kompetensförsörjning.

Nödavtalet och samarbetet med Transdev fortsätter enligt plan och tillsammans med både Transdev och VR Sverige startar i och med avtalstecknandet förberedelserna inför övergången.

Om Mälardalstrafiks verksamhet
Att resa kollektivt i Stockholm-Mälarregionen ska vara attraktivt och enkelt. Det är en förutsättning för alla som pendlar till arbete och studier, för ett starkt näringsliv, livskraftiga lärosäten och besöksnäring i en växande region.
Mälardalstrafik ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro län och Östergötland. Uppdraget är att, genom ett effektivt trafikutbud och attraktiva tjänster, bidra till ett sammanhållet transportsystem och en hållbar utveckling i en växande Stockholm-Mälardalsregion.
Trafiken med Mälartåg omfattar fem regionaltågslinjer, med cirka 15,5 miljoner resenärer per år. Mälardalstrafiks fordonsflotta består av 62 tåg. I takt med att resandet ökar, särskilt efter utökningen på sträckan Stockholm–Uppsala under 2025, har beslut fattats att investera i ytterligare 13 tåg som tas i trafik under 2028–2029.