Transporterna ska enkelt glida över på järnväg när kombiterminalen i Umeå investerar i en ny lösning. Tanken är att minska gummihjulsmilen och kapa ledtiderna.
En ny load plate ska bli ett lyft för logistiken i Umeå. Det hoppas i alla fall det kommunala infrastrukturbolaget Inab, som investerat i lasthjälpmedlet.
– Tidigare har mycket gått på lastbil till Gävle eller Göteborg, för omlastning till båt, säger Mattias Lindholm, logistikexpert på Inab.
De västerbottniska företagen behöver nämligen transporter långt bortom länsgränsen, slutdestinationerna finns ofta i Kina, Japan eller andra fjärran länder.
– En load plate möjliggör en effektivare logistik, vi har investerat i den för att utveckla kombiterminalen och ge näringslivet möjlighet att skicka mer gods på tåg fortsätter Mattias Lindholm.
Han betonar också att alla kunder ska kunna använda sig av load platen, och att priset är detsamma för alla.
Inte bara miljövinster
Utrustningen i Umeå är en av mycket få i den här delen av landet och Inabs vd Jonas Wållberg ser investeringen som ett sätt att lyfta både logistiken och miljötänket:
– Umeå kommun har varit proaktiva i sin satsning på järnvägsinfrastruktur, det här är ett led i att fortsätta den satsningen och efterfrågan finns, många vill köra mycket mer på järnväg.
Han ser fördelar även bortom miljövinsterna.
– Det behövs ingen lastning och lossning under resan, lastningen sker här och sedan behöver containern inte öppnas förrän den är framme hos slutkunden, det minskar också risken för skador eller att saker kommer på villovägar.
Saudiarabien nästa
I mitten av oktober stod den alltså där på Umeå kombiterminal, redo att testas. Först ut var ett jättelass virke, sågad furu, som skulle till Norra Timbers kund i Saudiarabien.
– Med hjälp av en load plate kan vi kapa mycket landsvägstransporter, den stora nyttan är ju miljövinsten, menar Jonas Ström, logistikchef på Norra Timber.
Företaget har flera sågverk i länet, kunderna finns betydligt längre bort och hittills har virket fått gå på lastbil till Gävle hamn där det lastats om till containrar.
Tusentals containrar
Nu ska virket kunna lastas i en container direkt och sedan åka tåg till Göteborgs hamn, ett besked Norra Timber längtat efter.
– Förhoppningen är att vi ska kunna vara med och utveckla det här, säger Jonas Ström.
Norra Timber ska testa och utvärdera konceptet och om allt faller väl ut kommer lastplattan att få jobba mycket, Jonas Ström konstaterar att 1,5 containrar rymmer lika mycket som en lastbil med släp och att det ryms många containrar på ett tåg.
– På årsbasis exporterar vi ca 60% av vår totalproduktion, vilket motsvarar 1 200-1 500 containrar.
Paket på glid
Hur fungerar det då? Det börjar med att en hjullastare ställer noggrant utmärkta virkespaket på plattans vänstra del, på en speciell glidmatta. På plattans högra del ställs en tom 40-fotscontainer, med ena kortsidan öppen.
När alla paket är på plats dras glidmattan helt enkelt in i containern, en snabb och nästan ljudlös process. När containern är full dras mattan ut igen och det hörs svaga dunsar när paketen landar på containerns botten.
Till sist fälls en arm ned utanför containerns öppning, den trycks sedan in för att hålla lasten på plats. För säkerhets skull dras containern sedan en dryg meter åt höger, så att dörrarna kan stängas på ett säkert sätt.
Kapade ledtider
Nu kan lasten plomberas, containern kan sedan lyftas över till ett tåg för vidare färder ut i världen.
– Det här kapar ledtiderna enormt och hanteringen blir mycket enklare när man bara behöver hantera godset en gång, inte två eller tre, kommenterar Erik Lögdström, platschef på Sandahls som ska drifta plattan.
Han noterar att Sandahls har slagit in på en fossilfri resa och att man därför välkomnar nykomlingen på terminalen.
– Det här är verkligen rätt väg för oss.
Stuffa i Umeå
Jörgen Andersson, general manager på DSV Road, är inne på samma linje:
– Vi transporterar väldigt stora volymer åt våra kunder, trävaror är jättestort i norra Sverige och deras kunder finns i hela världen.
– Därför är det här en intressant utveckling, det är otroligt värdefullt om vi kan stuffa i Umeå, det blir mycket smidigare, kvaliteten blir bättre och vi kapar alla gummihjulstransporter med många mil.
Han uppger att DSV hoppas kunna använda plattan mycket framöver.
– Jag ser ett stort intresse från skogsföretagen, alla är intresserade men det gäller förstås att ha rätt prisbild.
På bild: Jonas Ström och Mattias Lindholm.
Foto Ulrika Andersson och Anna-Clara Fridén