Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är mycket svag. Det visar den senaste statistikrapporten från Sveriges Bussföretag.
Åldersstrukturen inom bussbranschen är mer alarmerande än tidigare befarat. Statistiska Centralbyrån har börjat redovisa 65–69 år som en ny åldersgrupp i arbetsregistret och gruppen utgör 12 procent av förarkåren. En tredjedel är 60 år eller äldre. Bara 2,8 procent av bussförarna är under 30 år, vilket kan jämföras med drygt 20 procent av lastbilsförarna i samma ålderskategori. Med så många äldre och så få yngre förare i branschen, riskerar förarbristen kommande år att försämra tillgängligheten i kollektivtrafiken ytterligare.
– Vi har redan en stor brist på bussförare, men ser nu att läget är ännu värre än vi tidigare befarat. Ekvationen går inte ihop när vi kommande år har stora pensionsavgångar, men samtidigt så pass få yngre förare. Det riskerar i grunden den kollektivtrafik som hundratusentals svenskar är beroende av för att få livspusslet att gå ihop, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Nytt EU-beslut kan vända trenden
Något som kan motverka den negativa trenden är ett förändrat regelverk på EU-nivå, som tidigare gjort det praktiskt omöjligt för personer under 24 år att köra buss utan restriktioner. Tidigare i veckan beslutade EU-parlamentet att sänka åldern till 21 år. För att det ska bli verklighet krävs att regeringen snabbt för in direktivet i svensk lagstiftning.
– Ett av de största hindren mot att få in fler unga i yrket har varit det regelverk som styr hur och när man kan ta busskörkort. Det nya direktivet är ett steg i rätt riktning och nu gäller det att den svenska regeringen trycker på knappen och skyndsamt för in det i svensk lag, konstaterar Anna Grönlund.