GRK har tilldelats ett infrastrukturprojekt i Umeå hamn, uppdraget är att bygga en ny energikaj. Projektet är en del av moderniseringen och utbyggnaden av hamnen. Projektets värde är cirka 159 miljoner svenska kronor. För närvarande pågår flera bygg- och utvecklingsprojekt i Umeå hamn, eftersom volymerna ökar. GRK har valts att genomföra ett betydande infrastrukturprojekt i hamnen. GRK undertecknade avtalet med Umeå Hamn AB den 10.10.2025, vilket innebär att projektet nu ingår i GRK:s orderstock. Arbetet inleds hösten 2025 och ska vara klart senast 30.8.2027.
Arbetet som inleds i höst omfattar byggandet av en anslutningsväg till det nya kajområdet samt muddringsarbeten. I början av 2026 byggs en 45 meter lång kaj med tillhörande dykdalber samt en 150 meter lång pir. Piren byggs som ett pålat betongdäck. Entreprenaden innehåller också mycket processteknik som ska klara hantering av framtida energislag.
– Vi är mycket glada över att vår orderstock i Sverige växer med detta betydande hamnprojekt. Vi har också ett annat hamnprojekt på gång i Luleå, värt cirka 25–30 miljoner euro, där vi ansvarar för bland annat byggandet av lastkajen och vägar inom hamnområdet, säger Carl Andersson, VD för GRK Sverige AB.
Båda hamnprojekten är kopplade till GRK:s nuvarande projekt i norra Sverige, där flera projekt relaterade till den gröna omställningen är på gång. Hamnarna i norra Sverige och sjöfarten har stor betydelse för regionens näringsliv.
– Just nu pågår flera bygg- och utvecklingsprojekt i Umeå hamn som ska möta näringslivets behov av kapacitetsökningen i norra Sverige. Vi har sett att projekt relaterade till den gröna omställningen också påverkar förbättringen av förbindelserna till och från norra Sverige: det behövs ny ökad kapacitet för järnvägar, farleder och hamnar, berättar Andersson.
Umeå hamn är en av de största hamnarna i de nordliga delarna av Norden, med en årlig godshantering på cirka 2,6 miljoner ton. Cirka hälften av godset som passerar genom hamnen är skogsindustriprodukter, såsom linerboard och virke. Hamnen ligger strategiskt på den naturligt kortaste rutten mellan Sverige och Finland i norra delen av Bottenviken, och används även för passagerartrafik.
Umeå Hamn AB är ett kommunalt bolag som äger och förvaltar hamnens strukturer, såsom kajer, järnvägsspår och kranar. Umeå Hamns dotterbolaget Kvarken Ports sköter driften av hamnen.