Riksförbundet M Sverige kräver en öppen hantering av beräkningarna som under ett helt decennium missgynnat väginvesteringar.
– På felaktiga grunder har järnvägen prioriterats på vägtrafikens bekostnad, säger Jacob Sidenvall, M Sverige.
I förra veckan avslöjade Sveriges Radio att Trafikverket under tio års tid använt felaktiga beräkningar när man bedömt hur stor efterfrågan skulle vara på järnvägsresor. Detta har lett till överskattningar av intresset för järnvägsresor och människors betalningsvilja.
– Man har räknat med att höginkomsttagare kunnat tänka sig att betala upp emot tjugo tusen kronor för att spara en timmes restid, det är givetvis groteskt, fortsätter Jacob Sidenvall.
Effekten av detta blev att investeringar i järnvägsprojekt framställdes som betydligt mer lönsamma än de i verkligheten var.
– Problemet med detta är, förutom att Sverige har en av världens dyraste järnvägar sett till kostnad per mil, att investeringar i vägnätet redan missgynnats, menar Jacob Sidenvall. I många år har investeringar i vägnätet varit långt mer samhällsekonomiskt lönsamma än järnvägssatsningar. Ändå har infrastrukturbudgeten hela tiden prioriterat järnvägen.
Trafikverket meddelar att man nu åtgärdat beräkningsmodellen och går vidare. Men kvar finns tio år av felinvesteringar.
– Skattebetalare och trafikanter har inte fått svar på alla sina frågor, säger Jacob Sidenvall. Vilken var den externa konsultfirman som tog fram den felaktiga beräkningsmodellen? Är den aktören fortfarande aktuell i Trafikverkets samarbeten? Vilka specifika järnvägsprojekt är det som fått godkänt och påbörjats med dessa felaktiga underlag som bas?
Riksförbundet M Sverige ser med oro på detta ärende. Om bara några veckor går remisstiden för Infrastrukturpropositionen 2026–2037 ut. Det är angeläget att både allmänheten och regeringen får veta om de felaktiga beräkningarna läkt ut, eller fortfarande är en del av underlaget till den kommande planeringsperioden.
– Det handlar om respekt för allmänheten och våra gemensamma skattemedel, avslutar Jacob Sidenvall. Vägtrafiken och bilister betalar in stora summor i skatt varje år. Det är pengar som regelbundet används till annat än att förbättra vägar. Detta är ytterligare ett exempel på det och vi är inte nöjda med att Trafikverket satt stopp. Vi behöver få veta mer om felen som begåtts.