Bilprovningen har länge förespråkat behovet av att skärpa miljökontrollen för dieseldrivna fordon med partikelräkning som ett kraftfullt verktyg, men inte fått gehör. Nu går företaget från ord till handling genom att införa en pilot för att bevisa den nya mätmetodens potential och effekt för folkhälsan.
1 400 svenskar dör varje år i förtid på grund av trafikrelaterade luftföroreningar*. Det är sju gånger fler än de drygt 200 som årligen omkommer i trafikolyckor. Trots det har Sverige fortsatt en av EU:s svagaste miljökontroller vid bilbesiktning.
Små partiklar, stora konsekvenser
I takt med teknikutvecklingen har bilutsläppen förändrats och är inte längre lika synliga. Dessutom har partiklarna blivit mindre och farligare. Det är de minsta partiklarna som tar sig djupast in i kroppen, som påverkar hjärta, lungor och hjärna. Barn, äldre och personer med hjärt- och lungsjukdomar är särskilt utsatta.
– Den svenska fordonsparken är i genomsnitt äldre än i många andra länder. Många bilar har otillräckliga, slitna eller i vissa fall manipulerade reningssystem. Framför allt är det en liten klick dieselbilar som står för de allra största utsläppen. Dessa skulle kunna upptäckas i samband med den årliga bilbesiktningen, berättar Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
30 år gammal mätmetod
Ett av problemen är att den nuvarande metoden för att mäta föroreningar från bilar är 30 år gammal och har inte hängt med i bilarnas teknikutveckling. Därtill har Sverige bland de minst strikta gränsvärdena i EU vilket resulterar i att färre än 0,05 procent av dieselbilarna underkänns i miljökontrollen.
Tvingande krav kan komma omkring 2029, men EU-kommissionen uppmanar medlemsländerna att införa en striktare miljökontroll redan nu – med mätning av partikelutsläpp vid besiktning. Syftet är att så snart som möjligt kunna börja identifiera de farliga, ultrafina partiklar som slitna dieselmotorer och reningssystem kan släppa ut.
Från ord till handling
Metoden som Bilprovningen och fordonsbesiktningsbranschen förespråkar är en enkel och tillförlitlig kontroll, som med framgång redan har införts i flera andra europeiska länder. I Tyskland, Belgien och Nederländerna har den lett till att fler bilar med höga utsläpp upptäcks, andelen är 9 procent. Men Sverige väljer ändå att vänta vilket innebär år av fortsatt höga partikelutsläpp och ohälsa – helt i onödan.
– Efter att inte fått gehör väljer vi att förekomma politiker och Transportstyrelsen genom att gå från ord till handling och införa en pilot med den nya mätmetoden samt på så sätt bidra med underlag för en modernare miljökontroll, säger Johanna Brunge Grant, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.
Piloten sker med två moderna mätinstrument (samma som används av ägaren TÜV Rheinland) och till en början på stationerna i Uppsala-Fyrislund och Nacka där kunder med dieseldrivna bilar (euro 5b eller högre) erbjuds göra kontrollen på frivillig basis. Över tid kommer piloten att flyttas till andra stationer och pågå så länge som det krävs för att skapa ett robust underlag som visar potentialen för en modern miljökontroll. Målet är att bana väg för striktare regler och bättre skydd för folkhälsan – och i god tid före 2029.
* Källa: IVL Svenska Miljöinstitutet