Infrakraft har blivit tilldelade ett nytt uppdrag i Östertälje. Ett spårväxelbyte och uppgradering av signalsystem. En utförandeentreprenad där Infrakraft har ansvar för utbyte av 2 100 meter spår och fyra nya växlar, samt installation av ett modernt signalsystem. Det bidrar till ökad drift och minskad risk för störningar, särskilt i de trafikintensiva växelområdena genom Södertälje och Salem. Utförande i spår sker under delar av vår och sommar 2026, där bland annat tågtrafiken i Östertälje stängs av helt under veckorna 27–31.
Projektet omfattar bandel 410, från cirka km 29+370 till km 35+900, och sträcker sig genom både tätort och landsbygd.
– Vi är oerhört stolta över att ha fått Trafikverkets förtroende. Att bidra till moderniseringen av svensk järnvägsinfrastruktur är något vi brinner för. Och med det här uppdraget tar vi ännu ett steg mot ett mer robust och hållbart järnvägsnät, säger Joel Skönvall, divisionschef järnväg.
Miljö och hållbarhet i fokus Infrakraft kommer att genomföra entreprenaden med höga krav på miljöprestanda och hållbart byggande. Maskiner och fordon som används i projektet ska uppfylla moderna Euroklass IV–V-standarder för att minimera utsläpp och miljöpåverkan. Samtidigt kommer planeringen att genomföras med fokus på att begränsa störningar för boende och trafikanter.
Mindre störningar och bättre punktlighet
Under byggtiden planeras arbetet i nära samordning med Trafikverket för att minimera påverkan på trafiken. När projektet står klart kommer tågtrafiken genom Östertälje att kunna hantera högre trafikvolymer med ökad punktlighet och färre driftstopp.
Starkare och säkrare järnväg
Genom att ersätta slitna komponenter med moderna växlar och räls förbättras järnvägens säkerhet och drift. Det nya signalsystemet möjliggör mer precis övervakning och styrning av trafiken, vilket minskar risken för störningar och driftavbrott.
Ett steg mot framtidens järnväg
Med denna satsning fortsätter Trafikverket och Infrakraft att utveckla en modern, driftsäker och hållbar järnvägsinfrastruktur som stärker både pendel- och regionaltrafiken i Mälardalen.
– Vi ser fram emot att få påbörja arbetet i Östertälje och bidra till en järnväg som håller för framtiden, avslutar Joel Skönvall.