Nyheter

Malmbanan och Ofotbanen blir internationell testarena för järnvägsteknik

Malmbanan och Ofotbanen blir testarenor för framtidens järnvägsteknik. Det officiella startskottet för Arctic Test Arena äger rum den 4–5 november i Narvik. Omkring 170 personer från 60 olika organisationer/företag inom infrastruktur och teknik från Europa kommer att närvara, när pågående forskningsprojekt visas upp.

Med över 473 kilometer järnväg, från den isfria hamnen i Narvik till Luleå och industrierna i Norrbotten, så har Ofotbanen och Malmbanan varit en central transportsträcka för europeisk råvaruförsörjning i över hundra år. Ett arktiskt klimat, några av Europas tyngsta tåg, krävande topografi och gränsöverskridande verksamhet har gjort sträckan till en optimal testkorridor för järnvägsteknik i flera decennier.

Ett nytt norsk-svenskt initiativ, Arctic Test Arena, stärker samarbetet mellan myndigheter, forskningssamhällen och industri över länder.

– Extremt väder är vanligtvis en utmaning för järnvägen, men när vi testar ny teknik är stora mängder snö och arktisk kyla faktiskt en fördel. Norra Norge och Sverige ger oss en unik testarena, säger tf. järnvägsdirektör Marit Rønning, Jernbanedirektoratet, Norge.

Det som fungerar här fungerar överallt

Tekniken som testas idag och i framtiden på denna sträcka kommer att bidra till att stärka driftsäkerheten och effektivt underhåll på järnvägen i norra Europa, men även längre söderut.

– De utmaningar som den tunga trafiken i den arktiska miljön utgör, har hela tiden tvingat oss att utveckla ny teknik och hitta nya lösningar. Just nu pågår en omfattande modernisering av Malmbanan med nytt signalsystem, nya kontaktledningar, spårbyten och förlängda mötesplatser, säger Anders Aabakken, avdelningschef Teknik och miljö, Trafikverket.

Testverksamhet har förekommit länge på banan och det finns redan en tradition av samverkan över organisations- och landgränser mellan myndigheter, akademi och företag. Men i och med Arctic Test Arena skapas en tydlig plattform för att samla forskning, tester och sätta resultatet i bruk.

– Järnvägstekniskt centrum har under 25 år bedrivit forskning på Malmbanan och ser detta samarbete som en viktig del i att säkerställa att forskningsresultat kommer järnvägen till nytta genom praktisk implementering, säger Veronica Jägare, verksamhetsledare för Järnvägstekniskt centrum (JVTC) vid Luleå tekniska universitet.