Cirka 30 av Trafikverkets 270 rastplatser kan kompletteras med laddning för främst tunga fordon. Rastplats E4 Brahehus föreslås bli ett första pilotprojekt.
Trafikverket har på regeringens uppdrag utrett förutsättningarna för laddning på rastplatser. Från att tidigare ha varit restriktiva med att tillåta kommersiell verksamhet på rastplatser kan det bli möjligt att, via upphandling, erbjuda en operatör att etablera och driva en laddstation. Förutsättningen är att Trafikverkets uppdrag förtydligas.
– Vi ser att effektiviteten i transporterna gynnas när fordon kan ladda samtidigt som föraren har rast. Vi ser gärna att vi får ett uppdrag från regeringen så att vi kan möjliggöra den här utvecklingen på våra rastplatser, säger Sandra Nordahl, Trafikverket. Laddning längs de största vägarna är också en förutsättning för elektrifieringen av de tunga transporterna.
De 31 utpekade rastplatserna är strategiskt viktiga för vägtransporter genom hela landet och har minst åtta platser för lastbil och släp. Markytan är så stor att det med vissa åtgärder går att komplettera dem med laddning för olika typer av fordon, utan att försämra dagens kapacitet för icke laddbara fordon.
Rastplats E4 Brahehus är ett möjligt första pilotprojekt
Trafikverket föreslår också att E4 Brahehus, strax norr om Gränna, blir ett första pilotprojekt. Där finns det redan planer på att utöka antalet lastbilsplatser. För att starta pilotprojektet behöver Trafikverket ett uppdrag att göra det.