Jobbsökande använder AI till deras fördel under rekryteringsprocessen, och vissa även under själva intervjun, enligt en undersökning från Remote, ledande global HR-plattform. 2025 Global Workforce Report består av svar från 3 650 arbetsgivare världen över, varav 250 från Sverige.
Enligt rapporten så misstänker 33 procent av de svarande i Sverige att kandidaten har använt sig av AI under en intervju, vilket är över det globala genomsnittet på 26 procent. Detta kan bland annat innebära att kandidaten har använt AI-verktyg för att generera eller förbättra svar i realtid. Mer än en fjärdedel (27%) meddelar att de av misstag har fortsatt rekryteringsprocessen med en kandidat vars CV var AI-genererat, vilket indikerar AI:s omvälvande effekt på rekryteringsprocessen.
I takt med att rapporter visar hur antalet ansökningar per jobbannons har ökat markant med hjälp av AI, varav många av dessa inte är relevanta för jobbet i fråga, så befinner sig anammandet av tekniken på en experimentell nivå hos arbetsgivare. Mer än en tredjedel (34%) av de svenska svarande hävdar att de har slutat använda ett AI-verktyg på grund av problem med jämlikhet, effektivitet eller efterlevnad, och noterar att mänskliga processer ibland kan kännas mer effektiva och tillförlitliga för att identifiera rätt kandidater. Samtidigt svarar 29 procent att de har börjat använda ett nytt AI-verktyg i rekryteringsprocessen.
– AI har fullkomligt transformerat den globala rekryteringen med nya utmaningar och möjligheter. Att hitta rätt talang bland hundratals sökande är svårare än någonsin, men AI har samtidigt förmågan att hjälpa till med att söka igenom och behandla dessa ansökningar. Det är bra för jobbsökande att använda AI som ett verktyg för att utforma sitt CV, men tid och energi måste fortsatt tillägnas för att säkerställa sanningsenliga uppgifter, säger Job van der Voort, VD och medgrundare hos Remote.
Undersökningen visar att svenska arbetsgivares tro på hur AI kommer transformera rutinmässiga HR-uppgifter överträffar det globala genomsnittet: i Sverige svarar 28 procent att de förutspår att 71-80 procent av dessa uppgifter kommer hanteras av AI vid slutet av 2026, samtidigt som bara 18 procent gissar på samma andel globalt.
Trots att förväntningarna på AI:s förmåga att underlätta HR-arbetet är höga, så visar rapporten utmaningarna som följer i dess spår. I Sverige rapporterar mer än en fjärdedel (26%) ökade spänningar mellan tidiga AI-användare och mer försiktiga medarbetare, 25 procent har anställda som uttrycker oro kring integritet, noggrannhet eller rättvisa vid AI-användning och 24 procent meddelar att medarbetare använder AI-verktyg (som ChatGPT och Gemini) utan officiella riktlinjer.
– När AI implementeras i HR med tillförsikt så blir det lättare att hantera och lära sig hur tekniken ska användas för bästa resultat. Den mänskliga aspekten måste finnas kvar inom HR, men i takt med att HR-teams spås bli mer effektiviserade så kan AI göra arbetet lättare och bidra till ett mer välfungerande samarbete mellan olika avdelningar över hela världen, avslutar van der Voort.
Hela undersökningen finns tillgänglig här.
Bild: shivani11