Nu invigs en ny publik laddstation för elladdning av tunga fordon vid Gillinge-krossen, Veidekke Industris anläggning för utvinning av bergmaterial och tillverkning av asfalt i Vallentuna norr om Stockholm. Samtidigt tar Veidekke en ny eldriven hjullastare i drift, vilken blir en av de första i landet i en bergtäkt.
Satsningen på elektrifiering med elfordon och laddstation i industriverksamheten är en del i Veidekkes arbete med hållbara lösningar inom bygg- och anläggningsbranschen. Målet är att Veidekke ska bli klimatneutrala innan 2045.
– Nu tar vi nästa steg i elektrifieringen. Det är på fordon och transporter som Veidekke Industri kan göra störst skillnad i det gröna skiftet. Därför är vi stolta över att vara bland de första i branschen att använda elmaskiner i våra täkter. Men vi elektrifierar inte bara vår egen verksamhet. Genom att erbjuda laddinfrastruktur för andra med tunga fordon bidrar vi samtidigt till elektrifieringen av hela Sverige, säger Terje Jontell, vd på Veidekke Industri.
Den nya publika laddstationen blir del av Mers landsomfattande publika laddnätverk och kommer kunna serva både Veidekkes egna åkare och andra med tunga fordon i Vallentuna, ett område som tidigare varit något av en vit fläck på laddkartan. Laddstationen i Gillinge har två laddplatser med 40 gånger högre kapacitet än en personbilsladdare för supersnabb laddning av tunga fordon.
Det innebär att föraren endast kommer behöva 30 till 40 minuter vid varje laddning. Laddstationen finansieras delvis genom Energimyndighetens klimatpremie för utbyggnad av laddinfrastruktur för tunga transporter. Den nya laddstationen kommer leverera 100 procent fossilfri el.
Den nya elektriska hjullastaren, som även den tas i drift idag, blir en av de första i sin storleksklass, 29 ton, i Europa. Den kommer från XCMG, världens tredje största maskintillverkare. Hjullastaren ersätter en äldre dieseldriven anläggningsmaskin och ska användas för alla ordinarie lastmaskinstjänster i täkten. Genom att ersätta den gamla maskinen bidrar Veidekke till en årlig minskning av koldioxidutsläpp med cirka 100 ton koldioxidekvivalenter, samtidigt som buller och avgaser i täkten reduceras och förarens arbetsmiljö förbättras.