ABB har vunnit en order med det Polenbaserade Remontowa Shipbuilding S.A. för att leverera eldistributions- och framdrivningssystem med ABB:s Compact Onboard DC Grid™ för sju helelektriska dubbeländiga färjor. Fartygen är planerade att levereras till den skotska ägaren Caledonian Maritime Assets Ltd (CMAL) mellan slutet av 2027 och början av 2029. ABB har också valts ut som ensam leverantör med ansvar för att leverera landströmslösningar till flera CMAL-färjeterminaler, med början i Kennacraig och Port Askaig.
Som en del av rederiets program för ’Small Vessel Replacement’, som syftar till att uppnå en betydande förnyelse av småfartygsflottan och tillhörande uppgraderingar i hamnar, kommer de 50 meter långa färjorna att ge CMAL-flottan[1] ökad styrka och hållbarhet. De kommer att trafikera nio rutter i området kring Clyde och Hebriderna på Skottlands västkust, och var och en transportera upp till 200 passagerare och 24 bilar åt gången – med undantag för ett fartyg, som har kapacitet för 250 passagerare och 16 bilar.
– Vi uppskattar ABB:s expertis inom kraft, framdrivning och elektrifiering. Kombinerat med vår spetskompetens inom varvsindustrin kommer vi att göra detta till en fantastisk uppsättning fartyg för att främja utsläppssnåla transporter över färjenätverket i västra Skottland, säger Michal Jaguszewski, Director of Commerce, Remontowa Shipbuilding S.A.
ABB:s Compact Onboard DC Grid™-lösning är utformad för fartyg med betydande utrymmesbegränsningar och erbjuder en distribuerad konfiguration som förenklar systemintegrationen och förbättrar effektiviteten. Systemet består av ett robust, kortslutningstestat marint DC-ställverk och väggmonterade mobila växelriktare HES880. Flexibel och högeffektiv drift säkerställs genom ett sömlöst integrerat system för kraft- och energihantering, larm samt övervakning. Integrerat med ABB:s nya AXME Marine Motors kombinerar den heltäckande lösningen hög effekttäthet och låg vikt i ett litet format. Compact Onboard DC Grid™ är utvecklad specifikt för små och medelstora el- och hybridfartyg och kombinerar beprövad hållbarhet, hög prestanda och installationsflexibilitet i en kompakt lösning.
När ABB:s landanslutningssystem är i drift kommer det att tillåta förtöjda fartyg att stänga av sina motorer och ansluta till det lokala elnätet, vilket avsevärt minskar koldioxidutsläppen och bullerföroreningarna i hamnområdena. Som ett resultat kommer luftkvaliteten i området att förbättras, och utsläppsminskningarna kommer att stödja CMAL:s långsiktiga miljömål.
Projektet, som medfinansieras av den skotska regeringen, representerar ett viktigt steg i Storbritanniens ansträngningar att minska koldioxidutsläppen i sina hamnar genom att eliminera utsläpp från förtöjda fartyg.
– Dessa färjor kommer att ge ökad kapacitet och fördelarna med ren, helt elektrisk framdrivning till ö- och landsbygdssamhällen i Skottland, säger Jim Anderson, Director of Vessels på CMAL. ABB:s erfarenhet av systemintegration och att säkerställa att fartygselektrifiering och landanslutning fungerar effektivt tillsammans är väl positionerad, och vi ser fram emot att ta emot fartygen.
– Denna order bekräftar förmågan hos vår Compact Onboard DC Grid™ att möta effektbehovet hos våra kunder inom kortdistanstransporter i en distribuerad design som är lämplig för mindre skrov, säger Juha Koskela, divisionschef för ABB:s Marine & Ports-division. Genom att möjliggöra effektiv och flexibel elektrifiering av inlands-, kust- och närsjöfartyg ger systemet ett ovärderligt bidrag till minskningen av maritima koldioxidutsläpp. Dessutom stärker detta samarbete ABB:s position som global ledare inom landanslutningsteknik och återspeglar den växande efterfrågan på renare hamnverksamhet världen över.
 
												 
														 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			