Kvinnor reser oftare med tåg än män och är mer positivt inställda till tågresor. För bilresor är mönstret det motsatta, visar en ny undersökning från Indikator Opinion.
Indikators undersökning mäter kännedomen om SJ och järnvägssystemet hos svenskar över 18 år. Den visar bland annat att 64 procent av landets vuxna befolkning rest med tåg det senaste året.
– Statistiken visar säkerställda skillnader mellan kvinnor och män. 68 procent av kvinnorna har rest med tåg det senaste året, jämfört med 61 procent av männen, säger Johannes Cleris, presstrateg på SJ.
Undersökningen visar på ännu större skillnader mellan könen när det kommer till vilket färdmedel man föredrar vid längre inrikesresor. Totalt sett är det lika många som svarar tåg som bil, med 42 procent vardera. Men bland kvinnor är tåg (47 procent) betydligt mer populärt än bil (37 procent). Bland männen är resultatet omvänt: 46 procent föredrar bilen och 37 procent väljer helst tåget.
– Resultaten korrelerar rätt tydligt med flera andra undersökningar som visar att miljö- och klimatfrågor är viktigare för kvinnor än för män, fortsätter Johannes Cleris.
Stor undersökning
Över 2 100 personer har deltagit i Indikators undersökning. Det gör att statistiken med tillförlitliga resultat går att bryta ned på undergrupper, exempelvis utifrån kön, ålder, utbildningsnivå, sysselsättning och inkomst.
– Grupperna där det är vanligast att man rest med tåg det senaste året är yngre personer, storstadsbor och högutbildade personer. Det är minst vanligt bland personer över 65 år, personer som bor på landsbygden och bland personer som inte gått ut gymnasiet.
Ett liknande mönster går att se i statistiken om vilket färdmedel man föredrar vid längre inrikesresor.
– Grupperna där man tydligt föredrar tåget framför bilen är främst kvinnor, 18–29-åringar, storstadsbor och låginkomsttagare. Bilen är mer populär bland äldre, personer på landsbygden och personer som inte gått ut gymnasiet, avslutar Johannes Cleris.
Indikators undersökning innehåller även frågor och avsnitt om resvanor, utsläpp, teknik ombord och förtroende.
 
												 
														 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			