Resultatet påverkas av försäljningsmix, EU-tullar och produktkostnader. Fokus ligger fortsatt på marginalkvalitet, intäktsstyrning och kostnadskontroll. CUPRA når en miljon producerade fordon och ett nytt leveransrekord med 245 300 enheter (+37%) under årets första nio månader. Elektrifierade modeller ökar med 79%, inklusive en ökning på 84% för helt eldrivna fordon. Kommande lanseringar från både SEAT och CUPRA stärker framtida tillväxt.
SEAT S.A. fortsätter att navigera i ett komplext landskap under 2025, vilket återspeglas i företagets finansiella resultat för perioden januari till september. Trots högre försäljningsintäkter minskade rörelseresultatet jämfört med samma period 2024, främst på grund av försäljningsmixen, EU-tullar på CUPRA Tavascan (tillverkad i Kina) samt produktkostnader.
– Resultaten för årets första nio månader speglar de utmaningar vi mött, säger Markus Haupt, VD för SEAT och CUPRA. Vi verkar i en komplex och dynamisk marknad, men står fast vid vår strategi med tydligt fokus på elektrifiering, CUPRAs globalisering och en hållbar affärsmodell för båda våra varumärken. Vi för även en konstruktiv dialog med EU-kommissionen kring tullarna på CUPRA Tavascan.
Företagets intäkter ökade med 6,9% till 11,2 miljarder euro (jan–sep 2024: 10,5 miljarder euro), främst tack vare en ökning på 30,5% i CUPRA-volymer, ledd av CUPRA Terramar och CUPRA Tavascan. Rörelseresultatet uppgick till 16 miljoner euro, med en rörelsemarginal på 0,1%, vilket speglar tillfälliga utmaningar som aktivt hanteras.
– Den externa miljön är fortsatt konkurrensutsatt, men vi fokuserar på marginalkvalitet, särskilt för våra elektrifierade modeller, säger Patrik Andreas Mayer, Vice VD för Finans och IT på SEAT S.A. Genom intäktsstyrning, strikt kostnadskontroll och optimering av vårt utökade modellutbud navigerar vi med disciplin och beslutsamhet.
SEAT S.A. visar motståndskraft i leveranser
Under årets första nio månader ökade SEAT S.A:s leveranser med 4,1% till 439 500 fordon (jan–sep 2024: 422 100), trots att produktionen justerats för att förbereda en av linjerna i Martorell-fabriken för den kommande Electric Urban Car-familjen, inklusive CUPRA Raval.
– De positiva försäljningssiffrorna visar att vi är på rätt väg, säger Markus Haupt. Med våra två starka varumärken, SEAT och CUPRA, erbjuder vi det bästa av två världar. Med lanseringen av nya SEAT Ibiza, SEAT Arona och CUPRA Raval i början av 2026 är vi redo att stärka vår marknadsposition och driva framtida tillväxt.
Företaget visar fortsatt starkt engagemang för elektrifiering – leveranser av PHEV- och BEV-modeller ökade med 79,4% jämfört med samma period föregående år. Leveranser av helt eldrivna fordon ökade med 84%, där CUPRA Tavascan och CUPRA Born stod för 23% av varumärkets försäljning.
CUPRA når milstolpe med en miljon producerade fordon
CUPRA fortsätter sin imponerande tillväxtresa och satte nytt rekord med 245 300 levererade fordon under årets tre första kvartal – en ökning med 37% jämfört med samma period 2024. Märket nådde nyligen sin miljonte producerade bil – en CUPRA Formentor, varumärkets mest ikoniska modell, tillverkad vid företagets huvudkontor i Martorell.
Trots att globala marknadsförhållanden förväntas förbli utmanande under sista kvartalet 2025 och in i 2026, står SEAT S.A. fast vid sina strategiska prioriteringar. CUPRAs starka leveransresultat och det elektrifierade modellutbudet understryker företagets motståndskraft.
CUPRA fortsätter sin starka tillväxt på den svenska marknaden
Med en ökning av leveranser på 44% mellan januari och september jämfört med samma period 2024, placerar sig CUPRA nu bland de tolv största bilmärkena i Sverige.
– Vi är mycket glada och stolta över CUPRAs starka utveckling, både internationellt och i Sverige. Att fortsätta vara ett av landets snabbast växande bilmärken, samtidigt som vi växer kraftigt inom företagssegmentet genom en ökande andel laddhybrider och elbilar, är möjligt tack vare våra engagerade CUPRA Partners och alla lojala CUPRA-kunder. Nu ser vi fram emot att välkomna vår nästa modell, CUPRA Raval, under våren, avslutar Per Brinkenberg, Sverigechef för CUPRA & SEAT.
 
												 
														 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			