GPS-störningar har blivit alltmer förekommande för fartyg som rör sig på Östersjön. Sjöfartsverket tar nu fram ett system tillsammans med andra länder för att fartyg ska kunna positionera sig även vid störda satellitsignaler.
I dag använder nästan alla fartyg satelliter för att bestämma sin position, kurs och fart. Men om satellitsignalerna störs eller försvinner kan det bli svårt och ibland farligt att navigera. Nu utvecklas ett alternativt system via ett EU-projekt där Sjöfartsverket deltar tillsammans med andra östersjöländer.
— Systemet fungerar som en backup när satellitnavigeringen inte fungerar som den ska. Systemet bygger på radiosändare på land som skickar synkroniserade signaler till fartygen. Ombord finns en mottagare som mäter signalerna och räknar ut fartygets position, säger Johnny Menard, systemingenjör på Sjöfartsverket.
En stor fördel är att systemet kan använda teknik som till stor del redan finns – på till exempel kustradiostationer. Det gör att det blir billigare och enklare att införa, eftersom det inte kräver ny infrastruktur. Sjöfartsverkets roll i projektet är att tillhandahålla tre landstationer för ändamålet och installera teknik som möjliggör ett införande.
— När systemet är i full drift räknar vi med att få en positionsnoggrannhet mellan tio och 100 meter. Det är tillräckligt bra för navigering på öppet hav fram till farled där det finns fysiska sjömärken när satellitnavigering inte är tillgänglig, avslutar Johnny Menard.
Bild: Julia Boldt