Nyheter

Laddhybrider på högsta nivå inom Europa

Oktobers nyregistreringsstatistik visar att antalet nya personbilar och tunga lastbilar minskar, medan lätta lastbilar fortsätter återhämta sig och bussmarknaden utvecklas starkt. Årets elektrifiering bland personbilar ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

I oktober registrerades 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året. Samtidigt har nyregistreringarna hittills i år ökat med 4 procent, främst drivet av en förbättrad privatmarknad. Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken. Förhandlingarna mellan USA och Kina har mynnat ut i ett tillfälligt avtal som ser ut att gynna även Europa. Kina står för majoriteten av den globala produktionen av sällsynta jordartsmetaller, batterier och vissa halvledare.

– Hur snabbt återhämtningen går beror delvis nu på geopolitiken, där brist på halvledare och sällsynta jordartsmetaller kan störa leveranskedjor och hota produktionen, säger Mattias Bergman, VD hos Mobility Sweden.

Trots att privatmarknaden återhämtar sig står företagen fortfarande för mer än 60 procent av årets nyregistreringar. Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara: 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall. Laddhybriderna har haft en kraftig volymökning och står nu för 27 procent av årets nyregistreringar – den högsta andelen i Europa.

Under oktober registrerades 3 335 nya lätta lastbilar, en ökning med 14 procent. Efter en lång period med utmanande marknadsförutsättningar, där många kunder skjutit upp sina fordonsbyten, har behovet av nya fordon och bättre driftsekonomi nu ökat. Hittills i år har lätta lastbilar dock minskat med 15 procent, efter åtta inledande månader med vikande nyregistreringar. Andelen nya lätta lastbilar med ren eldrift uppgick till 21,5 procent i oktober och till 23 procent hittills i år. Laddhybriderna har haft en mycket stark utveckling under året och svarade i oktober för 7 procent av de nya fordonen. Under januari-oktober är andelen nära 5 procent, jämfört med 0,2 procent samma period 2024.

För tunga lastbilar registrerades 491 nya fordon i oktober, vilket är en minskning med 2 procent. Hittills i år har tunga lastbilar minskat med 5 procent jämfört med samma period i fjol. Andelen eldrivna tunga lastbilar ligger på ca 6 procent i oktober och på 7 procent årets första tio månader.

– Tunga lastbilar har en fortsatt tuff marknad och elektrifieringen står och stampar. Det finns behov av att skyndsamt införa fler styrmedel som koldioxiddifferentierade vägtullar för att främja ökad elektrifiering, fortsätter Mattias Bergman.

2025 har varit ett mycket starkt år för nyregistreringar av bussar. I oktober mer än fördubblades antalet till 161, jämfört med samma månad förra året. Hittills i år har antalet nya bussar nära tredubblats, vilket förklaras av ökad leveransförmåga och upphandlingar inom den regionala kollektivtrafiken. Tre av tio av de nya bussarna i oktober var en elbuss, och fyra av tio hittills i år. Månadens lägre elektrifieringstakt ska inte ses som ett trendskifte utan beror på när leveranser från upphandlingar sker.

Utbyggnaden av den publika laddinfrastrukturen i Sverige fortsätter. Under oktober tillkom 738 nya laddpunkter, vilket innebär att det nu finns totalt 63 314 laddpunkter fördelade på 8 907 laddstationer.

Bild: G.C.