Newlight tillkännagav idag att de framgångsrikt slutfört fabriksgodkännandetestet (FAT) för sitt vätgasuppgraderingspaket för två- och fyrtaktsmotorer med huvudmotorer, vilket möjliggör större bränsleeffektivitet och lägre utsläpp – i ett stort steg från prototyp till fartygsinstallation.
Systemet gör det möjligt för befintliga dieselmotorer att drivas med en blandning av vätgas och konventionellt bränsle, vilket minskar koldioxidutsläppen utan att hela motorn behöver bytas ut.
Det RINA-godkända FAT-testet, som är designat och byggt enligt International Code of Safety for Ship Using Gases or Other Low-Flampoint Fuels Code (IGF-koden) och validerat enligt RINA-klassregler för vätgasdrivna fartyg, verifierade paketets säkerhetslager, kontroll- och övervakningslogik, elektrisk integration och motorbeteende under representativa driftsprofiler.
Från docka till djuphav bevisade Newlight sin prestanda på en fyrtaktsmotor som användes som generator vid ett landbaserat test och på en tvåtaktsmotor som användes som huvudframdrivning för en yacht på en sjöprovtur. Större bränsleeffektivitet och lägre utsläpp demonstrerades samtidigt som man bibehöll säker kontroll över motorerna genom verkliga sjöförhållanden och lastsvängningar, upp till fullständiga passager på öppet vatten. Newlight validerade exakt timing för vätgasinsprutning, bergfast lastspårning och kontinuerlig termisk/utsläppsövervakning – plus sömlös, omedelbar övergång mellan konventionellt bränsle och vätgas för att bibehålla jämn motorprestanda utan driftstopp.
Under ett fokuserat fyra dagar långt FAT-program övade Newlight hela driftssekvensen för vätgasinsprutningssystemet från början till slut, vilket demonstrerade förutsägbara övergångar av systemtillstånd, skiktad säkerhet i enlighet med gällande föreskrifter och lugna, proportionella svar på eventuella varningar. Nödstopp fungerade från både lokala och fjärrkontroller, och brand- och läckagedetektorer verifierades för att stödja en säker och lättskött installation.
I samarbete med lomarlabs, Lomar och AURELIA är Newlights lösning nu redo för eftermontering på ett kommersiellt fartyg med alla gränssnitt inställda, layouter optimerade och godkända enligt klassregler.
Med FAT slutfört går Newlight nu vidare till Harbor Acceptance Testing (HAT), som kommer att utföras under RINA:s överinseende under driftsättningen av det första fartyget.
Ledarskap och partnerperspektiv
Haran Cohen Hillel, medgrundare och VD för Newlight:
– Denna milstolpe visar att våra vätgassystem beter sig exakt som en fartygsoperatör förväntar sig – tydliga tillstånd, konsekventa svar och konservativa säkerhetsmarginaler – med mätbara effektivitetsvinster. Användare av systemet kommer omedelbart att se mindre bränsle per sjömil och lägre utsläpp utan driftstopp eller prestandaförluster. Vi designade systemet för maskinrum, och paketet är redo att flyttas från fabriksgolvet till fartygen.
Evyatar Cohen, medgrundare, Newlight:
– Det jag är mest stolt över är disciplinen i kontrollerna och säkerhetssystemet. Från det ögonblick systemet ventileras till det ögonblick det injiceras, valideras, loggas och kan återställas varje steg. Operatörerna får enkla lägen, pålitlig övergång till konventionellt bränsle och en eftermontering som integreras i befintliga maskiner utan behov av några fartygsmodifieringar.
Patrizio Di Francesco, chefsingenjör för specialprojekt i Nordeuropa på RINA:
– Med tanke på FAT-resultaten kan jag med säkerhet säga att lösningen är robust och säkerhetsfokuserad i sin design. Dess funktioner för detektering, ventilation, segregering och avstängning överensstämmer väl med de förväntningar som anges i säkerhetsmålen i IGF-koden. Det framgångsrika genomförandet av denna fas för oss närmare att förverkliga helt integrerade vätgas-system som uppfyller de stränga kraven för marin verksamhet och internationella regelverk.
Stylianos Papageorgiou, VD för lomarlabs:
– Newlight visar exakt varför lomarlabs finns – att ta med sig djärva idéer till fartyg – och erbjuda grundare en snabb start för testning i verkliga driftsmiljöer för att bevisa vad som fungerar till sjöss. Vår roll är enkel: vi ger grundare tillgång till expertis, erfarenhet och fartyg så att deras teknik kan flyttas snabbt från whiteboard till fartyg.
Raffaele Frontera, VD för AURELIA:
– Newlights teknik utmärker sig för sin innovation och robusthet. Vår roll har varit integration av teknisk design – gränssnitt, layouter, ruttdragning och driftsättningsplaner som gör paketet klart för fartyg. Detta har varit en gemensam ansträngning av ett enda team över flera företag, och resultatet syns.
Varför det är viktigt?
Sjöfartssektorn arbetar för att minska utsläppen från befintliga flottor utan att offra tillgängligheten. Genom att verifiera eftermonteringen på fabriksnivå mot IGF-koden och RINA-reglerna ger Newlight redare en praktisk lösning för att införa vätgasblandad drift på befintliga motorer i drift. Metoden förlänger tillgångens livslängd, undviker fullständigt utbyte av drivlinan och ger omedelbara bränslebesparingar och effektivitet medan bränsleförsörjningskedjorna fortsätter att utvecklas. Med HAT och den första installationen