Som en gren av autonom körning är den kinesiska marknaden för robodelivery vehicles (obemannade leveransfordon) redo för explosionsartad tillväxt under 2025. En marknadsrapport om China Robodelivery Vehicle Industry Market Report 2023-2027 indikerar att leveranserna förväntas nå 39 500 enheter under 2025, en ökning med 348 % från 8 800 enheter under 2024. Marknadsvärdet förväntas nå 320 miljoner dollar, en ökning med 229 % från 97 miljoner dollar under 2024.
NEOLIX förväntas leverera 15 000 enheter under 2025, en 7,5-faldig ökning från 2 000 enheter under 2024, med en förväntad intäkt på 135 miljoner dollar, en 6-faldig ökning från 2024. ZELOS, som rankas tvåa, förväntas leverera 13 000 enheter under 2025, en 6,5-faldig ökning från 2 000 enheter år 2024, med en förväntad intäkt på 117 miljoner dollar, en fyrfaldig ökning från 2024.
Den viktigaste egenskapen hos roboleveransfordonet år 2025 är den betydande nedgången i hårdvarupriserna, där det lägsta priset når 2 500 dollar, en fyrfaldig minskning från de tidigare 10 000 dollarna. Emellertid har programvara för obemannade leveranser sett en betydande tillväxt. Programvaran, som tidigare var gratis och hanterades av fordonsföretagen själva, erbjuds nu via prenumerationer, vilket kostar cirka 3 000 dollar årligen.
År 2025 förväntas Kinas logistik- och expressleveransmarknad leverera 198,6 miljarder paket, varav marknaden för on-demand-leverans (omedelbar leverans) når 54,2 miljarder dollar och hela marknaden för leveranser till sista milen når 82,2 miljarder dollar. Produktionskapaciteten för obemannade leveransfordon nådde 70 000 enheter år 2025 och förväntas nå 214 000 enheter år 2027.
Bland onoterade startups på marknaden för roboleveransfordon har Neolix den högsta värderingen på 5,5 miljarder dollar, följt av ZELOS med en värdering på 5 miljarder dollar. Neolix samlade in 700 miljoner dollar år 2025, medan ZELOS samlade in 300 miljoner dollar.
I oktober 2025 tillkännagav JD Logistics planer på att köpa 31 miljoner obemannade fordon under de kommande fem åren och distribuera dem över hela logistikkedjan. Även i oktober lade China Post, en kinesisk logistikjätte, en beställning på 7 000 obemannade fordon.
Viktiga företag involverade i robodeliveryfordon:
1) I september 2025 hade Neolix levererat över 10 000 obemannade fordon, med en månatlig leveranskapacitet på över 2 000 enheter, driftsatta i över 300 städer över hela landet. Neolix X3- och X6-modellerna har vardera överstigit 4 000 levererade enheter. Neolix har också etablerat strategiska partnerskap med företag i Förenade Arabemiraten, Sydkorea och Japan, där de samarbetar kring autonom körning, intelligent logistik och smart stadsbyggande.
2) Med produktionsbaserna i Jiaxing och Huai’an nu i drift har ZELOS produktionskapacitet överstigit 50 000 enheter per år och förväntas nå 100 000 enheter per år år 2026. ZELOS har redan driftsatt sina fordon i Singapore, Japan, Sydkorea och Mellanöstern. E6-hårdvaran är prissatt till 2 800 USD, och den månatliga prenumerationstjänsten FSD (Full Self-Driving) kostar 260 USD per månad.
3) I augusti 2025 hade Cainiao levererat över 1 500 obemannade fordon och planerade att leverera 2 500 i år. På grund av den explosionsartade tillväxten av marknaden för obemannade leveransfordon tecknade Cainiao ett strategiskt samarbetsavtal med Inspur, och de två parterna kommer att bedriva ett djupgående samarbete kring tillverkning och tillämpningsfrämjande av obemannade fordon.