Nyheter

Mercedes-Benz storsatsar på svenska bilhallar och en ny typ av kundmöten

Mercedes-Benz satsar stort på en ny typ av bilanläggningar där kunden är i fokus. Under de senaste veckorna har anläggningar i Stockholm, Luleå och Lund öppnat igen efter omfattande ombyggnationer till Mercedes-Benz senaste retailkoncept.

Mercedes-Benz nya koncept rullas nu ut globalt och har tagit sin inspiration från hur man arbetar på de bästa hotellen i världen. Ambitionen i projektet har varit att skapa en miljö där kunderna inte längre ses som besökare, utan som gäster. Oavsett om de kommer som bilköpare eller för att få service.

En stor skillnad mot traditionella bilanläggningar ligger i den nya service-lobbyn. Bilen parkeras här inomhus eller på en täckt parkering. Personal tar direkt hand om nycklarna och gäst på samma sätt som med valet parking på ett fint hotell.

– Oavsett om man vill lämna bilen snabbt på service eller slå sig ner och arbeta i en lounge med riktigt gott kaffe, så ska miljön och bemötandet kännas personligt, enkelt och inspirerande. Det säger Björn Glantz som är Manager Retail Concepts & Development på Mercedes-Benz Sverige.

– Detta är så mycket mer än en ombyggnation. I bilbranschen har man historiskt ofta byggt utifrån interna processer i stället för att se det från kundens eller gästens perspektiv.

På samma sätt som att bra hotell har sin ”Concierge” som nyckelperson så har de nya anläggningarna en ”Star Assistant”. Denne ser till att besökaren får rätt hjälp vare sig det gäller en bil som ska lämnas in för service eller ett besök i showroom.

– Känslan ska vara densamma som när man checkar in på ett riktigt bra hotell. Att någon välkomnar dig direkt och personligen ser till att hela vistelsen flyter smidigt och avslappnat.

Även när det gäller försäljning är upplägget ändrat. När medarbetarna rör sig i showroom är fokus helt på gästerna, medan separata arbetsplatser bakom kulisserna gör det möjligt att sköta administration i lugn och ro.

– På så vis kan vi möta gästerna fullt ut där de befinner sig och samtidigt ge våra medarbetare en bättre arbetsmiljö. Det har gjort en enorm skillnad för båda sidor.

Inredning och ljussättning är också en central del av satsningen. Mjuka materialval, omsorgsfullt planerad belysning och en varm atmosfär för tankarna mer till en ombonad lounge snarare än en traditionell bilhall. Responsen har varit entydig

– Feedbacken från både gäster och personal är överväldigande positiv. Ingen vill gå tillbaka till det gamla sättet. Det här är framtiden för våra bilhallar.

Shirin Emeera, VD för Mercedes-Benz Sverige:

– Vårt MAR20x koncept är en strategisk grundpelare för oss när det gäller utformningen av vårt nät av agenter och partners i framtiden. Vi är övertygade att detta erbjuder en extraordinär kundupplevelse när man besöker en av våra Mercedes-Benz partners, och verkligen representerar de värderingar och den kvalitet som Mercedes-Benz står för som märke.

Hittills har närmare 15 anläggningar i Sverige och Danmark öppnat enligt det nya konceptet, och fler är på väg. Ombyggnationer pågår runt om i landet – från norr till söder – och Mercedes-Benz räknar med att under de kommande åren helt förändra upplevelsen av hur en bilhall kan kännas.