Nyheter

Fler än två av tre lastbilar har brister på däcken

Den 10 november skärps reglerna för vinterdäck på tunga fordon. Samtidigt visar Euromasters rikstäckande säkerhetskontroll, genomförd i samarbete med Circle K, att endast 31 procent av de inspekterade tunga fordonen klarade sig utan anmärkning. Resultatet pekar på tydliga geografiska skillnader, där kvaliteten på de inspekterade däcken är sämre i södra Sverige än i norra.

Totalt har 946 däck inspekterats på 112 fordon i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle under perioden 21 – 23 oktober. Mätningarna visar att 12 procent av fordonen har så allvarliga däckbrister att omedelbar service krävs för att de ska kunna framföras lagligt och utan att utgöra en säkerhetsrisk. Sammantaget har 69 procent av de inspekterade fordonen behov av service på minst ett däck.

– Vår ambition är att stötta branschen i arbetet för säkrare och mer hållbara transporter. Genom de här kontrollerna vill vi öka medvetenheten om att regelbunden översyn och underhåll av däck har stor påverkan på både trafiksäkerhet, driftsekonomi och miljö, säger Jonas Odqvist, vd för Euromaster.

Regionala skillnader – sämre i södra Sverige

Mätresultatet visar geografiska skillnader där en större andel av inspekterade fordon i södra Sverige är i behov av service. Fordon som identifieras med allvarliga säkerhetsrisker och som kräver en omedelbar åtgärd för att kunna framföras säkert, förekommer i dubbelt så stor omfattning i södra Sverige jämfört med mellersta Sverige. 68 procent av de däck som har ett mönsterdjup under 5 millimeter, som inte är förenliga med lagkraven som träder i kraft 10 november, noteras i södra Sverige.

I samband med kontrollerna genomfördes även en enkät bland yrkesförare. Resultaten visar att många inte känner till de nya reglerna för vinterdäck. Nästan hälften av förarna uppger att de är osäkra på vad som gäller, och en fjärdedel säger att deras arbetsgivare saknar tydliga rutiner för däckkontroll.

– De nya reglerna har kommunicerats sent och med flera uppdateringar från Transportstyrelsen. Det har skapat osäkerhet bland både förare och åkerier, och vi ser ett tydligt behov av mer samlad och tydlig information, säger Jonas Odqvist.

Mätningarna genomfördes för tredje året i rad och att delta var självklart frivilligt. Kontrollerna omfattade okulärbesiktning och mätning av lufttryck, mönsterdjup, slitage och skador på däcken. Både utlandsregistrerade och svenskregistrerade fordon deltog. Samtliga av de allvarliga brister som noterades i samband med inspektionerna berörde svenskregistrerade fordon. Sammantaget noterades dock fler brister procentuellt bland de utlandsregistrerade fordonen även om skillnaden var liten. Av 112 inspekterade fordon var 91 fordon svenskregistrerade.

FAKTA: SAMMANFATTNING AV DE NYA REGLERNA 

Tunga fordon över 3,5 ton – inklusive lastbilar, bussar och släpvagnar till dessa fordon – måste vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 10 november till 10 april, oavsett om vinterväglag råder eller inte.

Mönsterdjupet ska vara minst 5 millimeter för alla däck på tunga lastbilar och bussar under perioden 10 november till 10 april. För släpvagnar kopplade till sådana fordon gäller minst 1,6 millimeter mönsterdjup.

Källa: Transportstyrelsen

FAKTA: EUROMASTERS SÄKERHETSKONTROLL AV TUNGA FORDON 2025

Inspektionerna genomfördes vid Circle K:s anläggningar i Malmö (Spillepengen), Göteborg (Vädermotet), Jönköping (Hyltena), Södertälje (Järna) och Gävle (Gävle-Bro) 21, 22 och 23 oktober

Totalt har 112 fordon och 946 däck inspekterats.

Både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon deltog. Av 112 inspekterade fordon var 91 fordon svenskregistrerade.

Utvalda fordon har inspekterats okulärt samt med kalibrerade verktyg avseende skador, mönsterdjup, slitagebilder och lufttryck.

Chaufförerna har också deltagit i en undersökning, för att ta reda på kunskap om lagkrav och rutiner för egenkontroll.

Deltagande i kontrollen och undersökningen har varit frivilligt och utförts efter chaufförs godkännande.

SAMMANFATTNING AV RESULTAT – MED REGIONALA JÄMFÖRELSER

Totalt har 946 däck inspekterats okulärt samt med kalibrerade verktyg avseende skador, mönsterdjup, slitagebilder och lufttryck. Varje fordon har sedan klassificerats i olika kategorier beroende på bristernas påverkan på fordonets säkerhet i trafiken.

”Risknivå 1” – Avvikelser med inverkan på säkerhet. ”Risknivå 2” – Betydande säkerhetsrisker som kräver åtgärd snarast.  ”Risknivå 3” – Allvarliga säkerhetsrisker som kräver omedelbar åtgärd. Fullständig beskrivning av klassificeringen finns i rapporten.

Resultat: Samtliga mätningar i riket – i Malmö, Göteborg, Jönköping, Södertälje och Gävle

Andel fordon utan anmärkning: 31%

Andel fordon Risknivå 1: 30 %

Andel fordon Risknivå 2: 27 %

Andel fordon Risknivå 3: 12 %

Resultat: Regionala jämförelser – Mätningar i södra Sverige (Malmö, Göteborg & Jönköping) vs mellersta och norra Sverige (Södertälje och Gävle)

Andel fordon utan anmärkning: 23 % (södra Sverige) / 41 % (mellersta och norra)

Andel fordon Risknivå 1: 29 % / 31 %

Andel fordon Risknivå 2: 33 % / 20 %

Andel fordon Risknivå 3: 15 % / 8 %

Bild: ASSY