Batterielektrisk transport förblir kärnan i Scanias strategi för hållbara transporter – men Scania håller sig samtidigt i framkant vad gäller andra teknologier och kombinationer.
Scania satsar helhjärtat på elektrifiering, men lämnar inga stenar ovända i sitt arbete med att förstå alla former av hållbara transporter. Det visar ett nytt forskningsinitiativ inom företagets Pilot Partner-program.
Tidigare i november, vid Transport.CH i Bern, Schweiz, presenterade Scania sitt samarbete med Asko Norge AS – en långvarig partner och ledande aktör inom hållbar logistik – för att testa vätgasdrivna bränslecells-lastbilar i faktisk drift. Syftet är att utvärdera teknikens prestanda, driftsduglighet och kommersiella potential.
Även om dessa fordon ännu inte finns tillgängliga för beställning, är de en del av Scanias bredare Pilot Partner-program – ett initiativ som etablerats tillsammans med utvalda kunder för att utvärdera elektrifieringsteknik och andra lösningar i verklig drift, och se hur de kan bidra till fossilfria transporter.
– Genom att testa i verkliga transportmiljöer lär vi oss vad som fungerar bäst i praktiken och hur vi kan påskynda utvecklingen, förklarar Tony Sandberg, Head of Scania Pilot Partner.
Vätgasprojekten med Asko
Genom att kombinera Scanias etablerade el-drivlineteknik med vätgassystem har Scania och Asko initialt konstaterat att lastbilarna kan nå räckvidder på upp till 1 000 kilometer per tankning, med endast vattenånga som utsläpp.
Samarbetet mellan de två företagen illustrerar hur partnerskap driver konkreta framsteg inom hållbara transporter.
– Att vara en del av Scanias Pilot Partner-initiativ ger oss en unik möjlighet att testa och påverka utvecklingen av hållbara lösningar som passar våra behov, säger Jørn Arvid Endresen, CEO för ASKO Midt.
Tony Sandberg tillägger:
– Askos starka engagemang och proaktiva inställning är avgörande för att påskynda omställningen. Tillsammans omvandlar vi lärdomar från pilotprojekt till praktisk kunskap som gynnar hela branschen.
Scania Pilot Partner, som etablerades 2021, är Scanias dedikerade samarbetsplattform för innovation med utvalda kunder. Inom programmet utvärderas och testas en rad olika tekniker och metoder – från batterielektriska lösningar (som förblir Scanias strategiska fokus) till förbränningsmotorer med räckviddsförlängare och nya alternativ som vätgasbränsleceller.
Genom att testa dessa lösningar i verkliga driftsmiljöer får Scania och dess partners värdefulla insikter i hur olika tekniker fungerar i praktiken, vilket i sin tur stödjer kundernas egen omställning till fossilfria transporter.
Varje Pilot Partner-projekt är mer än bara ett test – det är en praktisk läroplattform där Scania och kunder tillsammans utvärderar och vidareutvecklar hållbara transportlösningar i faktisk drift.
Från stadsdistribution till fjärrtransporter bidrar insikterna till att bekräfta teknikens prestanda, driftseffektivitet och totala ägandekostnad.
– Det här är platsen där innovation möter applikationstillämpning, säger Sandberg.
– Genom att arbeta sida vid sida med kunder förvandlar vi pilotprojekt till framsteg – och stärker Scanias roll i att leda omställningen till ett hållbart transportsystem.
Läs mer om e-mobilitet hos Scania här: www.scania.com/emobility