Rapporter från Tillväxtverket och Konkurrensverket visar att kompetensbrist hotar AI-användningen i små och medelstora bolag. Dessa är dessutom känsligare mot cyberattacker på grund av resursbrist. Andra utmaningar är bland annat administration, kundsupport och ekonomihantering. För att underlätta för mindre verksamheter att komma ikapp de stora bolagen, lanseras nu Atea Now.
Atea Now är en molnbaserad tjänst som bygger på en av världens största SaaS-plattformar: ServiceNow. Plattformen används främst av stora bolag för att effektivisera och automatisera affärsprocesser och arbetsflöden inom exempelvis, kundtjänst, it, hr och finans. Den nya tjänsten gör plattformen med dess inbyggda AI-funktioner tillgänglig för fler, till ett pris som mindre bolag har råd med.
– Ekonomin är den vanligast anledningen att mindre bolag stagnerar när det gäller att digitalisera sina verksamheter. Det, och bristen på kompetens som klarar av att utveckla och underhålla lösningar som tar verksamheterna framåt. I båda fall kan Atea Now vara en nyckel som minskar digitaliseringsglappet i Sverige, säger Mattias Bruhn, Erbjudandechef Information Management, Atea Sverige.
Skapa möjlighet för mindre bolag att innovera
Med Atea Now kan verksamheter effektivisera och automatisera flera delar av sina affärsprocesser och arbetsflöden. Utöver plattformen och dess AI-funktioner får små och medelstora bolag hjälp med all drift och underhåll, av Ateas experter. Med servicen omhändertagen kan mindre bolag lägga mer krut på vad de vill åstadkomma.
– Som mindre bolag är det mycket att hålla reda på i vardagen, vilket kan göra det svårt att hinna lyfta blicken. Genom att låta flera kunder dela på ServiceNow-plattformen kan vi erbjuda dem stöd med allt som sker i bakkant, så att de i sin tur kan lägga tid på att innovera och driva utveckling i sina bolag, säger Mattias Bruhn.
Ett huvudbry för små och medelstora företag är säkerhetsarbetet. Även detta har Atea tagit fasta på. Trots att flera kunder delar plattform har de ingen åtkomst till varandras data. Och för de som vill försäkra sig om att kunna göra en exit, garanterar Atea att kunden alltid äger sin data och enkelt kan flytta den.
– Vi vet att de ökande säkerhetsregleringarna i Sverige och behov av exit-strategier drabbar små bolag. Här tar vi hand om den delen så att de slipper oroa sig, och slipper göra extra investeringar. Dessutom lagras all data inom EU:s gränser vilket många verksamheter idag efterfrågar, säger Mattias Bruhn.
Och startsträckan är medvetet kort. På bara tio till tolv veckor kan en mindre organisation vara igång.
– Vi behöver ta ansvar för att alla verksamheter i Sverige kan hänga med i digitaliseringen. Det är så vi kan behålla vår konkurrenskraft och vara ledande inom företagande och entreprenörskap. Goda företagsidéer får inte fastna i tidsödande arbetsuppgifter och administration, säger Mattias Bruhn.