Nyheter

Fordonsjuristen: AI förändrar verkstadsbranschen i allt snabbare takt – Är du i takt med tiden?

En ny omfattande undersökning från Branschföreningen Fordonsjuristen visar att flera svenska bilverkstäder sitter fast i avtal som begränsar deras valfrihet. Avtalen innebär ofta krav på inköp av både bildelar och tjänster via en speciell kedja, något många verkstäder inte fullt ut förstår omfattningen av.

En del kedjor tvingar verkstäder att köpa en större mängd bildelar än de 30 procent av verkstadens totala inköp som kedjor kan ställa som villkor enligt gruppundantaget.

– Det som bekymrar mig mest är hur få som verkligen läser och förstår vad de skriver under. Först när samarbetet ”börjar kärva rejält” blir vi kontaktade, säger Bo Ericsson, vd för Fordonsjuristen.

Efter decennier av arbete som givit oss erfarenhet inom juridik, ekonomi och verkstadsdrift ser Fordonsjuristen tydligt hur marknaden just nu genomgår ett av sina största skiften någonsin. Allt fler verkstadskedjor kommer bli alltmer pressade. Anledningen kan stavas AI.

AI är redan på väg att automatisera 70–99% av verkstädernas informationsflöden, ett område där kedjorna traditionellt tjänat stora pengar. Trots att tekniken fortfarande utvecklas går det fort, mycket fort. När hela världens kunskap finns tillgänglig på en gång är startsträckan kort, oavsett om det gäller en märkesverkstad eller en fristående allbilverkstad. Det tragiska är att många verkstäder ännu inte verkar ha är förstått hur revolutionerande detta är.

– Verkstäder bör läsa sina avtal och ifrågasätta rimligheten och avtalslängden i dessa. När AI blir mer träffsäkert, snabbare och billigare rubbas sannolikt affärsmodellen i grunden, frågan är då om du kan och får förhandla om ditt avtal, säger Bo Ericsson.

I Fordonsjuristens årliga Verkstadsbarometer framgår tydligt att många verkstäder vill arbeta mer självständigt eller ha bättre och rimliga villkor. Kombinationen av AI och fri konkurrens gör det allt svårare för kedjor att låsa verkstäder genom avtal. Fordonsjuristen som är opartisk bistår sina medlemmar med råd och stöd.

– Grundläggande kunskaper måste finnas på verkstaden även i framtiden för att kunna avgöra om AI leder rätt eller helt fel. Teknikern måste kunna ifrågasätta systemet, säger Bo Ericsson. En av de största fördelarna med AI är att informationen blir enklare, tydligare och mer lättillgänglig 24/7. Verkstäder slipper krångliga kataloger, långa väntetider på experthjälp och tidsödande sökningar på nätet. Det sparar både tid och pengar och stärker verkstadens självständighet.

– Det är inte konstigt att allt fler verkstäder ansluter sig till oss, just för att få stöd från en aktör som inte har ekonomiska intressen i deras inköp. Därför växer vi, säger Bo Ericsson.

Bild: Jens P. Raak