För att stärka svensk sjöfarts konkurrenskraft föreslår regeringen förbättringar av det svenska systemet för tonnagebeskattning så att fler företag och fartyg kan omfattas. Förslaget aviserades i budgetpropositionen för 2026.
Sjöfarten är central för Sveriges handel med omvärlden. Svenska rederier behöver ha konkurrensvillkor som är likvärdiga med villkoren för rederier i jämförbara länder i Europa. Regeringen lämnar nu därför en lagrådsremiss med förslag om förbättringar av det svenska systemet för tonnagebeskattning.
I lagrådsremissen föreslås bland annat att:
systemet utvidgas till att omfatta vissa verksamheter inom specialsjöfart,
möjligheterna för tonnagebeskattade verksamheter att hyra ut kvalificerade fartyg utan besättning utökas,
förutsättningarna för att ett fartyg ska vara kvalificerat ändras, och
regelverket förtydligas och anpassas för att det bättre ska överensstämma med EU:s regler om statligt stöd.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 20 juli 2026 och tillämpas första gången för beskattningsår som börjar efter den 31 december 2026.
Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.
Bild: Niklas