Nyheter

Trafikverket inför Frizon i Örebro – ger bättre vägar för tunga transporter 2026

Nu satsar Trafikverket för att minska både begränsningar och skador på det mindre vägnätet under tjällossningsperioden. Först ut i Örebro län är Nora där så kallad Frizon införs, för att ge tunga transporter bättre vägar att köra på.

– Tack vare mer pengar till vårt arbete med underhåll kan en satsning som Frizon möjliggöras. säger Christer Nederman Runbäck, sektionschef för underhåll på Trafikverket.

Så fungerar Frizon

Under tjällossningen på senvintern och våren mjuknar marken vilket ökar risken för skador från tunga fordon på mindre vägar, ofta grusvägar. Det leder ofta till restriktioner som begränsar vägens bärighet, hur tunga fordon som får köra där, och innebär stora kostnader för att laga de trasiga vägarna. Ett problem för både Trafikverket och transportföretagen.

– Vid Frizon talar transportföretagen om vilka vägar de ska köra på, och då förstärker vi just de vägarna omgående om det krävs. Det blir mer hållbart för både vägen och transportföretagen, säger Christer Nederman Runbäck.

På så sätt behöver inte Trafikverket införa begränsningar och vägen riskerar inte att ta skada av transporterna.

– Målet är att kunna hålla samma bärighet även på våra mindre vägar hela året, det ger ett mer pålitligt vägnät och bättre vägar för alla, förklarar Christer Nederman Runbäck.

Ett beprövat framgångskoncept

Frizon har använts framgångsrikt i Värmland under många år och införs nu i Nora som angränsar till Värmlands län.

– Vi startar upp för säsongen 2026 nu i slutet på november. En nära dialog med transportföretagen är jätteviktigt, och vi vill gärna komma i kontakt med de åkerier vi ännu inte fått kontakt med. På så sätt blir effekten av Frizon ännu bättre, förklarar Christer Nederman Runbäck.

Framöver är målsättningen att införa Frizon i hela Örebro län och på sikt även i fler län i landet och få bättre vägar i hela landet, året om.

Fakta om Frizon

En Frizon är vissa vägsträckor som Trafikverket väljer ut och förstärker

Trafikverket förstärker mindre vägar, ofta grusvägar, som används av till exempel skogsbolagens transporter

Insatserna kan bland annat bestå av:

ett extra bärlager av makadam under tjällossningen, för att åtgärda problem som uppstår under säsongen

infräsning av bärighetshöjande material i vägkroppen för att stärka vägkroppen och minska risken för tjäluppmjukning

Chaufförer rapporterar in skador de upptäcker till Trafikverkets driftentreprenör som sedan lagar skadorna

När vägen är torr och stabil igen återställs vägen med väggrus.