Nyheter

Ny rapport: Ökad risk för trängsel på vägar och järnvägar när Fehmarn Bält-förbindelsen öppnar

Fehmarn Bält-förbindelsen kan bli en motor för tillväxt och hållbara transporter i Europa. Men ny rapport visar, att Sverige och Danmark bokstavligen riskerar att missa tåget. 120 procent fler lastbilar på svenska och danska vägar är inte längre en risk, utan ett högst sannolikt scenario, om inte investeringar görs i järnvägsinfrastrukturen. Och det är bråttom.

Rapporten ”Rail Freight with the Fehmarn Belt fixed link”, som Greater Copenhagen och STRING presenterade 2023, visade att Fehmarn Bält-förbindelsen har potential att utgöra en avgörande förändring för transporter, liksom för att skapa tillväxt och utveckling i bland annat Sverige och Danmark. Men rapporten visade att om potentialen skulle kunna uppfyllas, krävdes investeringar i järnvägsinfrastrukturen, för att undvika flaskhalsar och kapacitetsproblem. Brister i järnvägssystemet gör redan idag att alltmer gods transporteras på väg istället för järnväg. Med de ökade mängder gods som Fehmarn Bält-förbindelsen kommer medföra, slog rapporten fast att det fanns en risk för en ökning av vägtransporterna på de svenska och danska vägarna med 120 procent.

Nu presenterar Greater Copenhagen och STRING rapporten ”Rail Freight with the Fehmarn Belt Fixed Link. Unlocking the Potential”, som är en uppföljning av 2023 års rapport.

Den visar, att utvecklingen inte har vänt. Situationen är tvärtom mer akut än den var 2023. Arbetet med att åtgärda kritiska flaskhalsar har inte prioriterats och rapporten konstaterar att:

• Flaskhalsarna består. De flaskhalsar som rapporten 2023 visade på är fortfarande kvar och kommer att bestå långt efter Fehmarn Bält-förbindelsens öppnande. Det försämrar järnvägens konkurrenskraft ytterligare. Lastbilstrafikens marknadsandelar ökar och utvecklingen kan bli allt svårare att vända.

• Oförändrade transporttider. De potentiella tidsvinster som Fehmarn Bält-förbindelsen kan innebära, elimineras av flaskhalsarna.

Jan Juul Christensen, Managing Director för Greater Copenhagen, konstaterar att läget är allvarligt:

– Rapporten visar, att Sverige och Danmark måste påskynda planerade investeringar och så snabbt som möjligt ta beslut om fler. Vi riskerar att inte bara stå inför en klimat- och trafiksäkerhetsmässig utmaning, men också att missa möjligheten att utnyttja Fehmarn Bält-förbindelsens fulla potential för investeringar, företagsetableringar, tillväxt och utveckling. Sverige och Danmark kommer helt enkelt missa tåget, om vi inte agerar nu.

Thomas Becker, CEO för STRING:

– Rapporten talar sitt tydliga språk och visar att vi inte längre står inför ett framtida behov, utan en helt akut uppgift – något som den nuvarande säkerhetssituationen i Europa understryker. Fehmarn Bält-förbindelsen kommer att skapa en ny dynamik för både gods- och passagerartrafik i hela Nordeuropa. Men om infrastrukturen på båda sidor av tunneln inte hänger med riskerar vi att flaskhalsar och bristande kapacitet bromsar denna utveckling och försvagar de vinster som förbindelsen annars kan leverera.

Förslag om konkreta åtgärder

Rapporten presenterar konkreta rekommendationer till regeringarna, för åtgärder som skulle kunna dämpa problemen.

Det handlar bland annat om:

• Ta beslut om ny kombiterminal i Ringsted, i enlighet med KKR Sjællands förslag.

• Genomför en bilateral utredning omgående mellan Sverige och Danmark om kapacitet, redundans och tillgänglighet över Öresund. Sverige har tagit första steget och Danmark har ställt sig positiva. Nu är det dags att ta nästa steg – och det är bråttom.

• Ge Trafikverket i uppdrag att utreda anläggningen av en ny och effektiv rangerbangård i Malmö, samt att börja planera för fyrspår Göteborg-Kungsbacka.

• Södra stambanan är Sydsveriges största flaskhals och väntas förbli kritisk under överskådlig tid. Prioritera och påskynda fyrspårsutbyggnaden Lund–Hässleholm och påbörja planeringen av Noden Hässleholm samt Hässleholm-Alvesta.