Nyheter

Två tredjedelar av speditörer och tullombud ser teknik som avgörande för tillväxt

AI och automation är nyckelfaktorer för tillväxt i en osäker global logistikmiljö, enligt Descartes 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study. Men branschen möter också alltmer komplexa regelverk, vilket gör att andelen som prioriterar investeringar i lösningar för prishantering eller compliance också ökar.

En ny studie från Descartes Systems Group – Global Forwarder/Broker Benchmark Study – visar att 67 procent av speditörerna och tullombuden ser teknologi som en grundläggande faktor för tillväxt. Studien, som baserar sig på svar från över 400 företag världen över, visar en bransch som står inför stora geopolitiska utmaningar men också möjligheter med ny teknik.

– Under de nio år studien har genomförts har teknikens roll för speditörer och tullombud genomgått stora förändringar. Tidigare låg fokus på att effektivisera administrativa processer, nu är det viktigare med digital kundinteraktion och intelligent automation. Även när den globala osäkerheten är hög, som nu, är många aktörer optimistiska när det kommer till teknikens förmåga att omdefiniera framtidens logistik, säger Scott Sangster, General Manager för Logistics Services Providers på Descartes. 

Trots ökande global instabilitet (60 %), tullförändringar (42 %) och prispress från kunder (61 %), ser 67 procent av speditörer och tullombud teknologi som en avgörande drivkraft för framtida tillväxt. Mer än hälften (55 %) anger dessutom att investeringar i ny teknik är deras främsta strategi för att vinna konkurrensfördelar (bild 1).

IT-investeringar drivs av AI

55 procent av de tillfrågade ser AI som sitt huvudsakliga investeringsfokus de kommande två åren. Samtidigt ökar andelen som främst prioriterar lösningar för prishantering (20 %) eller compliance (30 %), i takt med att branschen möter allt mer komplexa regelverk (bild 2).

Bland övriga nyckelinsikter:

Manuella processer bromsar tillväxten: 25 procent uppger att manuella arbetsflöden är deras största hinder, särskilt bland mindre företag som även begränsas av tillgång till kapital (27 %).

AI i fokus för investeringar: 55 procent planerar att prioritera AI-investeringar under de kommande två åren.

Kundfokus förändras: Skräddarsydda tjänster (33 %) har gått om hög servicenivå (31 %) som främsta konkurrensfördel. Ett tecken på mer anpassad och datadriven kundupplevelse.

Teknikens betydelse varierar med storlek på företag: 60 procent av större bolag ser teknologi som avgörande för tillväxt, jämfört med endast 27 procent av de mindre företagen.

Totalt deltog 434 speditörer och tullombud från Nordamerika, EMEA, Asien-Stillahavsregionen och Latinamerika. Deltagarna består av Descartes kunder, läsare av branschmedia samt medlemmar i sju internationella branschorganisationer, däribland Association of International Customs and Border Agencies (AICBA)British International Freight Association (BIFA)European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services (CLECAT) och International Federation of Freight Forwarders Association (FIATA). Syftet var att skapa en helhetsbild av hur logistiktjänsteleverantörer anpassar sig till ekonomiska, regulatoriska och teknologiska förändringar.

Läs hela rapporten här: Descartes 2025 Forwarder/Broker Benchmark Study.

Mer om Descartes lösningar för Broker and Forwarder Enterprise Systems.