AI-boomen fortsätter, men den inledande upptäckarglädjen ersätts i allt större utsträckning av konkreta krav på resultat. En ny rapport från Cisco Sverige och Radar Group ska hjälpa till att hjälpa verksamheter tänka och agera rätt för att nå framgång med tekniken.
Under de senaste åren har AI-tekniken varit drivande i IT-investeringarna, globalt såväl som i Sverige. Men allteftersom tekniken mognar blir kravställningen högre. I Ciscos årliga undersökning AI Readiness Index framgår att 40 procent av de svenska bolagen hittills inte fått den förväntade avkastningen av sina AI-initiativ, och att tre fjärdedelar av de svenska bolagen upplever ett ökat fokus på att investeringarna ska visa lönsamhet.
Den nya rapporten Värdeskapande i AI-eran från Cisco Sverige och Radar Group lyfter också fram en avgörande skillnad mellan de verksamheter som skapar värde ur sina AI-satsningar och de som inte gör det; verksamheter som är nyttostyrda har 1.5x högre sannolikhet att skapa värde ur AI-initiativ än verksamheter som är förväntansstyrda.
Förväntansstyrda verksamheter präglas i högre grad av ett teknikdrivet fokus och ett utifrånperspektiv. Arbetet med AI är baserat på en reaktiv förväntan om vilka värden AI kan skapa genom att enbart utföra ett teknikskifte eller tillägg. Tydliga användningsfall eller formuleringar av vilka värden som AI skall skapa saknas ofta och arbetet tenderar att vara utforskande snarare än strategiskt förankrat.
En nyttostyrd verksamhet utgår i högre grad från sin övergripande strategi och vågar i större utsträckning utmana befintliga arbetsprocesser och flöden med hjälp av ny AI-teknik. De har ett systematiskt arbetssätt där strategi, infrastruktur, data, styrning, människor och kultur balanseras. Det speglas inte minst av att nyttostyrda verksamheter enligt rapporten är tre gånger mer benägna att följa upp och mäta effekterna av AI-investeringarna.
Enligt rapporten har en majoritet av de svenska bolagen ett förväntansstyrt synsätt – något som alltså måste förändras för att nå framgång med AI.
– Vi går från en tid av upptäckarglädje och pionjäranda till ett mer pragmatiskt förhållningssätt. Det görs enorma investeringar i AI-drivna initiativ, både i privat och offentlig sektor, och så kommer det att fortsätta vara. Men investeringsviljan behöver vara grundad i en tydlig strategi och utifrån kunskap om verksamhetens behov. AI kan vara ett oerhört kraftigt verktyg – men det är fortfarande bara ett av många verktyg för verksamhetsförbättring, och måste vara del av ett sammanhang, säger Thomas Brännström, CTO på Cisco Sverige.
Syftet med rapporten är att ge djupare insikter i hur nyttostyrda verksamheter tillämpar och mäter effekterna av AI, och hjälpa fler verksamheter att ställa om tankesättet. Den tar upp framgångar, utmaningar och insikter om hur man planerar förändringsresan, undviker återvändsgränder, och tar AI-nyttan från individnivå till organisationsnivå.
70 procent av svenska verksamheter i privat och offentlig sektor uppger att de använder AI inom verksamheten idag, jämfört med 48 procent 2024.
Bild: Tung Nguyen